The Storied Life of A. J. Fikry door Gabrielle Zevin

Eerder deze week kon je al lezen dat ik naast mijn grote bestelling bij Book Depository nog twee andere romans had gekocht. Ik kon niet wachten met lezen, dus ik heb nu al een fijne review klaar voor een van de boeken: The Storied Life of A. J. Fikry! Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan snel verder!IMG_3421Eerste zin:

On the ferry from Hyannis to Allis Island, Amelia Loman paints her nails yellow and, while waiting for them to dry, skims her predecessor’s notes.

Ik weet niet meer waar ik dit boek voor het eerst zag, maar ik had het al een tijdje op mijn wishlist staan. Toen ik er pas weer op een boekenblog overlas en een mooie uitgave in de winkel zag liggen, was de keuze snel gemaakt. Ik hou niet van die mini paperback uitgaven, die je bijna niet fatsoenlijk kan openslaan. Ik heb er een keer een gekocht, maar ik vond het toch niet prettig lezen. Dan toch liever één of twee euro meer neertellen voor een iets grotere paperback! Ik kocht dit exemplaar voor € 12,95 bij de lokale boekhandel (Broese in Utrecht, support your locals!).IMG_3413Eerst maar eens de achterflap:

A. J. Fikry owns a failing bookshop. His wife has just died in tragic circumstances. His rare and valuable first edition has been stolen. His life is a wreck. Amelia is a book rep with a big heart and a lonely life. Maya is the baby left on A. J.’s bookshop floor with a note. What happens in the bookshop that changes the lives of these seemingly normal but extraordinary characters?

Het is niet moeilijk om de eerste ontwikkelingen van het verhaal te raden. Een eenzame eigenaar van een boekwinkel, een baby en een eenzame vrouw. Goh, hoe zouden die uiteindelijk bij elkaar komen. Hoor ik daar ‘lief klein gezinnetje’? Toch is dat iets te kort door de bocht voor The Storied Life of A. J. Fikry. Hoewel het eerste deel van het verhaal vrij voorspelbaar verloopt, komt het boek pas echt goed op gang in het tweede deel. Zevin beschrijft op een rustige, nadenkende wijze het leven van A. J. Geen poespas, geen grote cliché’s en zelfs geen indrukwekkende speeches. Gewoon een heel normaal leven met een paar minder normale wendingen.

IMG_3412Het boek is geen hoogstaande literatuur – als je dat verwacht, dan wordt je waarschijnlijk teleurgesteld. Maar het is wel een erg fijn en uiteindelijk ook positief boek over boeken en de toekomst van boekwinkels.

I’m telling you. Bookstores attract the right kind of folk. Good people like A. J. and Amelia. And I like talking about books with people who like talking about books. I like paper. I like how it feels, and I like the feel of a book in my back pocket. I like how a new book smells, too. (p. 240)

The Storied Life of A. J. Fikry is een waar boek voor boekenliefhebbers!


Welk boek moeten boekenliefhebbers beslist lezen volgens jou?


IMG_3070

 

4 thoughts on “The Storied Life of A. J. Fikry door Gabrielle Zevin

Leave a Reply

