It’s A Classic! | Persuasion door Jane Austen

Een tijd geleden kocht ik twee nieuwe boeken van Jane Austen uit de Collectible Edition serie van Barnes & Nobles (lees de blogpost hier). Mijn review van Sense & Sensibility kon je afgelopen maand al lezen en nu is het de beurt aan Persuasion!Persuasion quote-002Misschien heb je, bij het zien van deze gepassioneerde quote, al een idee wat ik van Persuasion vond. Ik was verkocht! De verfilming van Persuasion heb ik net als Sense & Sensiblity altijd iets minder gevonden dan de andere verfilmingen. Ik denk dat de hoofdpersonen mij minder aanspraken. Zowel Elinor Dashwood als Anne Elliot zijn vrij timide, rustige karakters en het is vooral het eerste waar ik altijd tegenaan liep. Ik was verknocht aan de karakters van Elizabeth en Emma, twee heldinnen van Austens hand die altijd hun mannetje staan. Anne is bijna het tegenovergestelde.

Maar goed: ondanks dat ik wat huiverig was om het boek te lezen, raakte ik vanaf de eerste tien pagina’s gebiologeerd. Bij Sense & Sensibility kostte het mij vanwege de karakters relatief veel moeite om in het verhaal te komen, maar ik raakte al snel erg gehecht aan Anne.IMG_3165Anne’s karakter komt al snel duidelijk naar voren. Geboren in een gezin dat haar na de vroege dood van haar moeder vrij weinig liefde of genegenheid schenkt, is Anne vooral op zichzelf aangewezen. Haar hooghartige vader en arrogante oudere zus zijn verschrikkelijke karakters, maar tevens magistrale karakterschetsen van Austen. De enige voor wie Anne een zekere mate van vriendschap koestert is de moederlijke Lady Russell. Als het gezin Elliot vanwege de torenhoge schulden van Anne’s vader, de baron, hun landgoed moeten verlaten, neemt Anne’s leven een verrassende wending.

Persuasion quote-003De nieuwe bewoners van Kellynch Park zijn Admiraal Croft en zijn vrouw – en laat Lady Croft nu net de oudere zus zijn van Anne’s vroegere geliefde: Captain Frederick Wentworth. Op negentienjarige leeftijd leerde Anne en Frederick elkaar kennen en werden hopeloos verliefd. Binnen een paar maanden verloofden ze zich, maar omdat zowel Lady Russell als haar vader zich tegen de verbintenis keerden, verbrak Anne uiteindelijk de verloving (hence the title …). Frederick had geen geld, geen titel en geen aanzien en was daarom natuurlijk uitermate ongeschikt voor een dochter van een gedistingeerde heer. Maar helaas: acht jaar later is Anne nog steeds verliefd en heeft Frederick inmiddels al zijn tekortkomingen afgestreept: hij is rijk, heeft naam gemaakt en is op zoek naar een vrouw.

Persuasion quote-004Well, you get the picture. Frederick heeft Anne nog steeds niet vergeven en kan het, wanneer ze elkaar opnieuw ontmoeten, dan ook niet nalaten om duidelijk te laten blijken dat hij een vrouw wil met een sterke, eigen wil en geest. Ondertussen probeert Anne haar leven zo goed en kwaad als het kan op te pakken. En natuurlijk kan ze hem niet vergeten en kan Frederick uiteindelijk zijn trots opzij zetten. Langzamerhand worden de acht gescheiden jaren steeds kleiner tot Austen ze herenigd na twee passievolle betuigingen.Persuasion quote-006Persuasion is qua verhaal veel korter dan Pride & Prejudice of Emma en dat vond ik misschien wel een beetje jammer. Niet omdat het verhaal niet tot zijn recht kwam, maar gewoon omdat ik er nog wel langer van had willen genieten. Anne is een karakter om van te houden en de verschrikkelijke monologen van en dialogen met zussen Mary en Elizabeth en vader Elliot maken het boek erg vermakelijk.

Ik vond Persuasion een heerlijk boek en ik ben benieuwd hoe ik nu tegen de filmbewerking aan zal kijken. Misschien dat ik het nu anders interpreteer. Ik heb er in ieder geval een nieuwe favoriet bij!


Heb jij Persuasion al gelezen?


IMG_3070

3 thoughts on “It’s A Classic! | Persuasion door Jane Austen

Leave a Reply

