Read & Seen #2 March 2015

Vorige maand maakte ik voor het eerst een overzicht van alle boeken en films die ik in de afgelopen maand had gelezen en gezien. Het beviel mij goed om even terug te blikken en zo kon ik meteen goed zien of die reading challenge van Goodreads een beetje effect had. Dat bleek in februari nog wat tegen te vallen. Benieuwd of daar in maart verandering in is gekomen?

Ik sloot de vorige Read & Seen af met het voornemen toch wat meer dan twee boeken te lezen in maart. Dat is in ieder geval gelukt! Ik heb maar liefst zes boeken van mijn to read lijstje kunnen afstrepen, waaronder drie boeken die ik in de vorige blogpost al noemde: Sense & Sensibility, Animal Farm en De Stille Kracht (klik op de titels om naar de reviews te gaan).

Foto's Internet-003
Animal Farm door George Orwell (bron), Sense & Sensibility door Jane Austen (bron) en De Stille Kracht door Louis Couperus (bron).

Stuk voor stuk klassiekers en allemaal erg verschillend. Sense & Sensibility was heerlijk Austenesk, Animal Farm een eerste kennismaking met een voor mij totaal nieuw genre en De Stille Kracht een prettige tweede introductie met het literair erfgoed van ons koloniale verleden en het oeuvre van Louis Couperus.

Foto's Internet-004
Het Rosie Effect door Graeme Simsion (bron), Oeroeg door Hella Haasse (bron) en The Witches door Roald Dahl (bron).
Vastleggen in volledig scherm 30-3-2015 154515.bmp
Klik hier om naar mijn Goodreads pagina te gaan.

Andere boeken die ik afgelopen maand las waren Het Rosie Effect, The Witches en Oeroeg (hiervan komt binnenkort de review online). Het Rosie Effect vond ik een waardige opvolger van Het Rosie Project en was een heerlijke weglezer. The Witches was een fijne kinderklassieker en Oeroeg sloot perfect aan op De Stille Kracht. Ja ik ben tevreden met mijn boeken van maart!Ik ben ook erg tevreden met de Goodreads Reading Challenge. Tot nu toe heb ik echt het idee dat het mij heeft geholpen om nieuwe boeken te lezen. Het is toch een kleine competitie met jezelf, want dat balkje wil je aan het einde van het jaar toch wel vol zien! Mijn ‘doel’ van 30 boeken is misschien niet super veel (als ik het eens vergelijk met anderen op Goodreads), maar dat zou al minstens drie keer zo veel zijn als vorig jaar en daar doe ik het voor!

Foto's Internet
The Best Exotic Marigold Hotel (bron), The Theory of Everything (bron), The Hundred Year-Old Man Who Climbed Out of the Window and Disappeared (bron).

Ik keek in maart vier films, waaronder één die ik al eerder zag: The Best Exotic Marigold Hotel. Het vervolg (The Second Best Exotic Marigold Hotel) draait inmiddels in de bioscopen en om mijn geheugen even op te frissen voordat ik die ga zien besloot ik het eerste deel nog eens op te zetten! Over deze films kan je meer hier lezen. De Oscarwinnende film The Theory of Everything keek ik deze maand in de bioscoop en ik vond hem prachtig (lees de review hier). Felicity Jones en Eddie Redmayne spelen de sterren van de hemel en van mijn part had de film wel meer Oscars mogen winnen. Zowel deze film als The Imitation Game vond ik een ondergeschoven kindje op de Oscars …

Tot slot keek ik nog twee films: Verliefd op Ibiza (ja ja …) en The Hundred Year-Old Man. De eerste film was, tsja: niet echt geweldig. Ik bedoel: hoe cliché kan je een film over Ibiza maken? Maar goed, ik heb dan wel weer genoten van The Hundred Year-Old Man. Niet zo doldwaas als het boek van Jonas Jonasson zelf, maar een prima verfilming.

Foto's Internet
Mijn to read lijstje voor de komende maanden!

Zo, dat was mijn Read & Seen voor de afgelopen maand. Als ik niet in slaap was gevallen bij The Great Gatsby (dat lag niet aan de film maar meer aan mijn slaapachterstand en onvermogen mijn ogen open te houden) had ik jullie nog een extra film kunnen tonen, maar ik vrees dat ik daarvoor een nieuwe poging moet wagen. Deze maand hoop ik verder het tweede deel van The Marigold Hotel te zien in de bioscoop en qua boeken wil ik Geachte heer M van Herman Koch uitlezen. Daarnaast hoop ik ook de eerste lading van mijn grote Book Depository bestelling te ontvangen, zodat ik niet zonder leuke boeken kom te zitten! Benieuwd of ik volgende maand weer zoveel boeken kan afstrepen …


Welke boeken/films die jij deze maand gelezen/gezien hebt kan je aanraden?


IMG_3070

 

3 thoughts on “Read & Seen #2 March 2015

  1. Nice, al drie boeken voor op je schema! Ik heb mezelf dit jaar een challenge gezet van 60 boeken (na de 52 van vorig jaar leek me dat goed te doen) maar ik vraag me af of ik die ook daadwerkelijk ga halen. Ik loop nu nog op schema gelukkig 🙂 Aah en wat heerlijk, zo’n grote bestelling bij BookDepository. Ik weet niet of je er al eerder hebt besteld, maar het duurt meestal behoorlijk lang voor het binnen is (volgens mij iets van twee weken, maar als je vol spanning zit te wachten en bij elke bel denkt dat jouw boeken bezorgd worden, is het toch elke keer een tegenvaller als het niet zo is haha). Ik ben benieuwd naar The Silmarillion! X

    Liked by 1 person

  2. Zo, zestig klinkt inderdaad vrij veel! Maar als je dat vorig jaar al bijna haalde, dan komt dat vast wel goed ;-)! De zomervakantie komt er ook nog aan … Ik ben ook erg blij met mijn bestelling, ik kan niet wachten tot ze binnen zijn. Ik had idd al rekening gehouden met een lange levertijd – gelukkig houden ze je goed up to date via de e-mail, da’s wel netjes!

    Like

Leave a Reply

