Over oude en nieuwe, gekochte en geleende boeken

Koop je of leen je boeken? That’s the question. Iedereen heeft zo zijn eigen ‘voorkeur’. Ik ben duidelijk van het kopen. Vroeger was ik echt een biebganger, maar sinds ik mijn bibliotheekabonnement in Utrecht een jaar heb laten verstoffen, is dat wel anders. Toch leen ik zo af en toe nog wel eens een boek via via. Vandaag daarom ook een geleend en gekocht boek in de schijnwerpers. En nog leuker … allebei van Hollandse bodem!IMG_3358

Ik hou van mooie boeken en ik kan er maar moeilijk afstand van doen (zelfs om ze aan iemand anders uit te lenen: dan zit er een gat in mijn boekenkast!), dus ik berg ze graag veilig op. Ik kan er gewoon van genieten, een volle boekenkast met boeken die ik in de loop der jaren heb ‘gespaard’. Het aanzicht ervan heeft iets rustgevends …

Afgelopen week kocht ik een nieuw boek en wel van een Nederlandse schrijver, Herman Koch. Ik heb een voorliefde voor Engelse literatuur, maar dat is niet altijd zo geweest. Nederlandse schrijvers als Arthur Japin en Hella Haasse kan ik echt waarderen. Maar ja, er is inmiddels een nieuwe generatie Nederlandse schrijvers op de markt die ik eigenlijk niet ken. Tijd om daar verandering in te brengen!

IMG_3362Ik kocht Geachte heer M van Koch, zijn laatste boek. Ik wilde al een tijdje Het diner van hem lezen, want daar hoorde ik erg positieve verhalen over, maar die had de boekhandel niet op voorraad. Toen ik de achterflap had gelezen, besloot ik echter Geachte heer M mee naar huis te nemen.IMG_3363De roman gaat over een schrijver, M., die ooit een bestseller heeft geschreven maar nu in de vergetelheid raakt.IMG_3364Door de laatste twee zinnen werd ik getriggert: volgens mij is dit wel een spannend verhaal!IMG_3359Ik leende ook een boek, De stille kracht van Louis Couperus. De aanleiding was een cursus die ik zou gaan volgen waarvoor dit boek en Oeroeg van Haasse moesten worden gelezen. Uiteindelijk ging die cursus voor mij niet door, maar wilde ik toch Couperus lezen. Van hem heb ik jaren geleden op de middelbare school Eline Vere gelezen. Dat was een vuistdik en absoluut niet het makkelijkste boek. Ik kan mij nog herinneren dat ik mijn aandacht er bij de eerste helft nog goed kon bijhouden en dat ik mij zelfs een beetje met Eline kon identificeren (best verontrustend, haha!), maar dat ik daarna de weg een beetje kwijt was. Het was een echt fin-de-siècle boek. IMG_3360Nu ben ik een paar jaar later en denk ik, mede door De stille kracht, dat ik Eline Vere nog eens wil lezen. De stille kracht heb ik op een paar bladzijden na uit en ik moet zeggen dat ondanks het feit dat het mij moeite kostte om erin te komen, ik het een fascinerend boek vond. Ik ga nog niet te veel verklappen want ik wil er nog een review over schrijven, dus dit wordt vervolgd!IMG_3366Het moge duidelijk zijn dat ik momenteel even op de Nederlandse tour ben. Leestips voor na Geachte heer M. zijn dan ook zeer welkom! Ik wil in ieder geval nog graag de debuutroman van Martine de Jong, De mannen van Raan, willen lezen en Het woud der verwachting van Hella Haasse. Je ziet, ik sta open voor oude en nieuwe romans!


Welke Nederlandse romans moet ik echt gaan lezen?


IMG_3070

5 thoughts on “Over oude en nieuwe, gekochte en geleende boeken

  1. Geachte heer M. heb ik ook nog niet gelezen! Qua Nederlandstalige auteurs heb ik vorig jaar erg genoten van Joe Speedboot van Tommy Wieringa en Bonita Avenue van Peter Buwalda, geen idee of je deze al hebt gelezen? 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

