Animal Farm door George Orwell

Toen mijn vriend voor zijn verjaardag een paar jaar geleden twee varkentjes kreeg (ja, ik weet het, geen doorsnee cadeau) gaf ik hem Animal Farm cadeau met Sinterklaas. Ik had het zelf nog nooit gelezen, maar ik wist dat het een fabelachtige satire was op de Russische Revolutie. Een tijdje geleden kocht ik daarom het boek ook zelf en vandaag vertel ik je wat ik ervan vond.

IMG_3084Ik kocht Animal Farm tegelijk met The Extraordinary Journey of the Fakir Who Got Trapped in an IKEA Wardrobe (review daarvan lees je hier). Je kan hem op hier voor € 7,99 (actieprijs) online kopen. Met slechts 95 is het een vrij dun boekje. In ‘A Note on the Text’ wordt kort uitgelegd wat de geschiedenis van het boekje is. Dat vond ik wel een nuttige toevoeging aan Orwells verhaal. Ik vind het fijn om te weten wat de context is van een boek, waar het uit voort komt – zowel uit het persoonlijke leven van de schrijver zelf, als de geschiedenis in het algemeen.

IMG_3092Animal Farm draagt oorspronkelijk de ondertitel A Fairy Story, volgens Peter Davison (schrijver van het korte hoofdstukje) door Orwell zo genoemd vanwege zijn ‘abiding fascination for fairy stories and th elike encountered during early childhood, in his work as a teacher, and his time at the BBC’ (p. vi). In 1946 stelde Orwell dat Animal Farm vooral een satire was op de Russische Revolutie, maar dat hij het tevens op revoluties in het algemeen toepaste. Orwell:

I meant the moreal to be that revolutions only effect a radical improvement when the masses are alert and know how to chuck out their leaders as soons as the latter have done their job.

IMG_3094Dan het verhaal zelf. Zoals je op de achterflap kan lezen verhaalt het boek over de revolutie op de boerderij van slechte boer Mr. Jones, Manor Farm, en het leven van de dieren daarna op hun ‘eigen’ Animal Farm. Als je een vrij basale kennis hebt van de Russische Revolutie, dan zijn de grote lijnen wel te volgen. Het is duidelijk dat Orwell de Rus Stalin laat vertolken door het varken Napoleon, dat The Old Major voor Lenin (of een mix van Lenin en Marx) staat en Mr. Jones natuurlijk voor de laatste Tsaar van Rusland, Nicolaas II.

Het is ook vrij duidelijk welke posities de andere beesten innemen en welke tactieken Napoleon inzet om zijn positie te versterken en hand te haven. Mijn kennis over Rusland in het algemeen en de Russische Revolutie in het bijzonder is niet heel groot, maar daarom is het wel des te leuker om je daar weer eens in te verdiepen n.a.v. Animal Farm. Het grote varken Snowball en de vier jonge biggen die kritiek hebben op Napoleon staan bijvoorbeeld voor Stalins tegenstanders Trotsky, Zinoviev, Kamenev, Bukharin en Rykov (en het is helemaal niet zo gek als die laatste vier namen je niet zo heel veel zeggen, maar hun geschiedenis is wel heel interessant om je in te verdiepen!).

IMG_3082Uiteindelijk draait Animal Farm om de waarden van de revolutie die in de loop der tijd veranderen. Was ‘all animals are equal’ eerst de leus, uiteindelijk eindigt Animal Farm met de leus: ‘all animals are equal but some animals are more equal than others’ (p. 90). Napoleon en de ‘trouwe’ varkens nemen, met de hulp van de honden, de leiding van de boerderij op zich. Uiteindelijk gaan ze zich net zo slecht gedragen als ze ooit hun menselijke heersers hebben afgeschilderd:

Twelve voices were shouting in anger, and they were all alike. No question now, what had happened to the faces of the pigs. The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again: but already it was impossible to say which was which. (p. 95).

Ik heb plezier beleefd aan het lezen van Animal Farm, al zag ik het wel echt als een historisch document, minder als een ‘boek’. Het is dun, leest gemakkelijk weg en is niet moeilijk om te begrijpen – een aanrader voor iedereen die meer wil weten over deze periode in de geschiedenis of die George Orwell wil gaan lezen. Wil je toch meer Engelse boeken bestellen, dan is er trouwens nu een leuke actie op Bol.com: 3 Engelse boeken voor € 25,-! Klik daarvoor hier. Ik weet niet precies hoe lang die actie doorloopt, dus ik zeg: wees er snel bij!


Heb jij Animal Farm al gelezen of zou je het willen lezen? En ben je bekend met Orwell’s werk?


IMG_3070

7 thoughts on “Animal Farm door George Orwell

  1. Ik heb genoten van dit boek (ook theaterstuk over gezien), maar nog meer van de besprekingen en achtergronden zoals je zegt! Daarom is Lord of the Flies ook zo een favoriet van mij. Niet zozeer om het verhaal zelf maar om heel de historische context en interpretaties errond!

    Liked by 1 person

    1. Oeh, Lord of the Flies wil ik ook nog lezen. Volgens mij vader werd hij er niet erg vrolijk van, dus daarom ben ik er tot nu toe nog niet aangegaan, maar nu ik jou zo hoor ben ik toch wel weer heel benieuwd geworden!

      Like

Leave a Reply

