The Theory of Everything

Zoals je in mijn Must See Films (1) kon zien, wilde ik erg graag naar de Oscarwinnende film The Theory of Everything. Op de avond van mijn verjaardag eerder deze week ging ik met mijn vriend naar het Springhaver theater in Utrecht om deze film te zien. Vandaag vertel ik je wat ik ervan vond – en ik kan je alvast verklappen dat ik een traantje heb gelaten!

De film is gebaseerd op het boek Travelling to Infinity: My Life with Stephen van Jane Wilde, Stephen Hawkings eerste vrouw. De film behandelt Hakwins en Wilde’s leven van het moment dat ze elkaar ontmoeten, tot het moment dat ze uit elkaar gaan en Hawkings met zijn toekomstige tweede vrouw (en toenmalige verpleegster) Elaine naar Amerika vertrekt. De focus ligt op de relatie tussen Stephen en Jane en laat zien hoe ze samen zo gewoon mogelijk proberen te leven ondanks Stephens ziekte (ALS).

Films6
Felicity Jones als Jane Wilde en Eddie Redmayne als Stephen Hawkins (bron).

Stephen Hawking (1942) was en is nog steeds een bekend natuurkundige en kosmoloog die al meerdere boeken op zijn naam heeft staan, waaronder A Brief History of Time, ongetwijfeld zijn bekendste werk. Hawking staat erom bekend dat hij ingewikkelde theorieën voor een groot publiek weet te verwoorden. Naast het feit dat hij een beroemd schrijver en wetenschapper is, is hij bekend vanwege zijn verschijning. Op 21-jarige leeftijd werd Hawkings namelijk gediagnosticeerd met wat we nu ALS noemen. Doktoren voorspelden dat hij nog twee jaar te leven had. Uiteindelijk bleek dat een zware onderschatting: Hawkins leeft nog steeds. Hij spreekt nog steeds regelmatig voor publiek via zijn stemcomputer.

De film volgt Jane en Stephen als koppel, waardoor we leren dat Jane haar eigen academische carrière (een PhD in Spaanse literatuur) opgaf om met Stephen te trouwen en voor hem te zorgen. Ondanks zijn ziekte en zijn steeds verder vorderende verlamming, promoveert Stephen op het concept van ‘tijd’. In korte tijd wordt zijn naam gevestigd en ook in het huwelijk lijkt het, ondanks zijn ziekte, voorspoedig te gaan. Jane en Stephen krijgen drie kinderen.

Theory of Everything
Eddie Redmayne als Stephen Hawking. Gedurende zijn huwelijk met Jane verlamt hij steeds verder (bron).

Maar de film laat ook zien dat Jane en Stephen uit elkaar groeien. Als geliefden, niet als vrienden. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of hun scheiding off screen ook zo vriendschappelijk verliep – ik dacht te hebben gelezen dat het vrij pijnlijk was en ze pas later weer goede vrienden zijn geworden – maar zo verloopt het in de film wel. Ondanks Stephens ziekte en de uiteindelijke scheiding is het daarom geen droevige film. Uit zoveel gebaren spreekt kracht en doorzettingsvermogen, dat dat haast onmogelijk is. The Theory of Everything is daarom bovenal een film over de liefde: de liefde tussen Jane en Stephen, de liefde van Stephen voor zijn wetenschap, de liefde tussen Jane en Jonathan (haar vriend en later tweede man), de liefde van Stephen en Jane voor hun kinderen en de ontluikende liefde van Elaine en Stephen. Da’s een hoop liefde bij elkaar!

Theory of Everything2
Eddie Redmayne en Felicity Jones (bron).

Ik kan over de film eigenlijk niets dan goeds zeggen. Ik vond het een mooi verhaal, prachtig geacteerd (Eddie Redmayne heeft zijn Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol dubbel en dwars verdiend en de vrouwelijke versie zou ook niet hebben misstaan in Felicity Jones’ collectie) en ontzettend mooi vormgegeven. Hier en daar heb ik een traantje gelaten, maar toch ging ik met een zeer goed gevoel weg. De film laat je nadenken over voor- en tegenspoed, de verwoestende kracht van ziekte en ALS in het bijzonder, loyaliteit en zorgzaamheid. Maar bovenal: liefde en vriendschap.

The Theory of Everything is denk ik niet lang meer in de bioscoop, want hij draait al een tijdje. Als ik je met mijn verhaal enthousiast heb gemaakt en je deze Oscarwinnende film nu ook wilt zien: pak dan nog snel je kans!


Heb jij The Theory of Everything al gezien? Wat vond je ervan?


IMG_3070

One thought on “The Theory of Everything

Leave a Reply

