Mijn Boekenkast

Als ik bij mensen op bezoek ben, kijk ik graag (stiekem) in hun boekenkast. Een blik op hun favoriete boeken kan je al veel vertellen. Lezen ze vooral voor plezier, of hebben ze vooral studieboeken of naslagwerken? Houden ze van Nederlands of juist buitenlands? Houden ze van fictie of non-fictie? Omdat ik het zelf altijd zo leuk vind om in boekenkasten rond te neuzen, geef ik jullie vandaag een kijkje in mijn boekenkast!

IMG_3297
Haha, kiekeboe, wie spot mij in de ruiten?

Ik heb zelf nu één boekenkast, een Liatorp met glazen deuren van IKEA. Ik heb hem via Marktplaats gekocht, vandaar dat hij een paar krasjes heeft, maar dat vind ik niet storend. Nieuw kan je hem voor € 269,- hier kopen. De kast heeft zes planken en dus de bodem waarop je boeken kan zetten. Twee van de zes planken zijn ‘vast’: de rest kan je op verschillende hoogten plaatsen of weglaten als je wilt.

Ik heb pas een opruimbui gehad, waardoor ik een hele stapel boeken weg heb gedaan. En boekenliefhebbers: huil niet, het waren vooral pockets die ik dubbel had (ik bedoel: wie wil een saaie pocket van Sense & Sensibility als je een fancy hardcover hebt? Of de Nederlandse Jane Eyre als je ook de Engelse versie hebt?) dus daar heb ik een hoop andere mensen blij mee gemaakt!

IMG_3299Dit zijn de bovenste drie planken. De bovenste ruimte is vrij klein/laag, dus daar heb ik grote boeken uitgestald die sowieso niet rechtop op de planken passen. Kookboeken, Huizinga, maar ook mijn Paperchase briefpapier liggen daar.

IMG_3302

IMG_3305

Voor de rest heb ik geprobeerd een beetje een logische volgorde aan te houden, maar dat lukt niet overal. Mijn tweede plank begin ik met mijn drie mooie Barnes & Noble Collectible Editions (Persuasion, Sense & Sensibility en Alice in Wonderland), daarna komen alle kinderboeken en dan komt de Engelse literatuur sectie. Niet heel logisch, maar ik was toch ook gevoelig voor kleur. Sommige kinderboeken zijn oud (spot jij de vintage versie van The Wind in the Willows en Gulliver’s Travels?), sommige héél oud (en Pippi Langkous? Good try, want Pippi heeft geen rug meer …).

IMG_3306

IMG_3307

De derde plank beslaat vooral buitenlandse literatuur. Het meeste is Engels, maar er zitten ook een aantal Franse vertalingen tussen (De Graaf van Monte-Christo bijvoorbeeld!).

IMG_3308
Shakespeare moet naast Shakespeare, Dickens naast Dickens, maar serie bij serie. Aaaaah, boekenworm problemen!

IMG_3309IMG_3310Er staan een aantal hedendaagse romans tussen, zoals Death Comes to Pemberley, de romans van Simsion, The Extraordinary Journey, De Zonderlinge Avonturen van Jonasson (mijn vriend heeft De 100-jarige man) en De Waarheid over de Zaak Harry Quebert.

IMG_3300De onderste helft van de kast is iets ‘rommeliger’. Op de een na onderste plank staan mijn studie boeken (en mijn e-reader zie ik nu). Helemaal onderin (niet op de foto) bewaar ik grote zaken als mappen en tijdschriften en de rest van mijn studieboeken. Na vijf jaar heb ik een vrij grote collectie opgebouwd! Mijn studieboeken (de onderste twee ‘rijen’) zijn niet te zien, omdat die achter het dichte gedeelte van de deur zitten. Wel zo fijn, want zo lijkt het alsof het geordend is.

Een plank heb ik weten vrij te houden van boeken en daarop bewaar ik gezelschapsspelletjes, knutselspullen en mijn oude muziekdoosje. De plank daarboven is vooral een wirwar van boeken, waaronder mijn drie Engelse Harry Potters (de rest hebben we thuis in het Nederlands).

IMG_3303Zo, dat was ‘m! Mijn favoriete planken zijn die met de kinderboeken en Engelse literatuur. Ze staan er na de opruimbeurt weer mooi bij! Nu hopen dat het zo blijft …


Hoe ziet jouw boekenkast eruit?


IMG_3070

 

6 thoughts on “Mijn Boekenkast

  1. Prachtige verzameling! Nu heb ik wel een beetje spijt dat ik sommige kinderboeken zoals Winnie the Pooh of Koning van Katoren heb weggedaan… Roald Dahl of de Harry Potters heb ik dan wel nog 🙂 Na een serieuze opkuis in mijn boeken (verkocht op de rommelmarkt, aan de stadsbib gegeven of aan de bib in mijn moeder haar school) blijf ik nu over met een viertal schappen 🙂 Ik verhuis binnenkort wel naar een appartement met mijn vriend dus geen idee waar ik mijn boekenvriendjes dan moet laten…

    Liked by 1 person

    1. Dank je wel! Vind het altijd leuk om eens in de zoveel tijd door mijn boeken te gaan om te kijken of er dingen weg kunnen waar ik anderen blij mee kan maken, maar heb wel het idee dat deze boeken niet meer weg gaan ;-). Haha, snap het! Misschien kan je ideetjes vinden op Pinterest? Daar staan echt heel veel leuke en originele ideeën op om je boeken op te bergen: in het zicht of juist niet :-)!

      Liked by 1 person

  2. Die Barnes & Noble Collectible Editions zijn zo mooi! En ik ken je problemen in het organiseren van je boekenplank. Ik heb mijn boeken nu op lengte, serie en auteur, maar omdat ik van sommige auteurs meer boeken hebben van verschillende lengtes, is mijn boekenplank heel mooi en netjes met uitzondering van die enkelingen die veel te groot zijn voor de locatie op de plank (do I make any sense at all?). En die pippi langkous boeken zonder ruggen! Super leuk juist, geeft je boekenplank een beetje gevoel haha. X

    Liked by 1 person

    1. Ik snap je 😉 Oh well, first world problems, haha! Volgens mij is er niet echt een ideale oplossing? Ik heb hem iig nog niet gevonden. Ik blijf denk ik gewoon iedere keer iets anders proberen … Haha thanks! Zijn heel oude exemplaren van mijn moeder, maar ik heb ze vroeger ook gewoon gelezen! Oh, memories …

      Like

Leave a Reply

