The Witches door Roald Dahl

Een tijdje geleden kocht ik, naast een hele lading thee, twee kinderboeken van Roald Dahl (zie hier). Ik ben opgegroeid met Sjakie en de Chocoladefabriek, De Fantastische Meneer Vos en de Disney film van De GVR, maar de andere boeken kende ik eigenlijk niet. Ik vond dat daar verandering in moest komen, ook al ben ik al veel te oud voor bed time stories. De review van Matilda heb je al voorbij zien komen; vandaag laat ik je weten wat ik van The Witches vond!

IMG_3020Roald Dahl heeft een grote stempel gedrukt op kinderliteratuur. Zijn verhalen (en gedichten!) getuigen vaak van Engelse nonsens. In bijna al zijn boeken zijn de meeste volwassenen ‘slecht’ en is de kinderlijke hoofdpersoon de held. Denk maar aan Matilda’s ouders en directrice van haar school die overlopen van desinteresse tot pure haat.

In The Witches zijn volwassen vrouwen de gehate volwassenen – heksen om precies te zijn. En dat is precies waardoor dit boek van Dahl niet onomstreden is. Het boek is vaak bekritiseerd omdat het volgens sommigen uiting gaf aan vrouwenhaat. Ik weet niet of de meeste ‘slechte’ volwassenen in Dahls boeken vrouwen zijn, maar zelfs als dat zo is, betwijfel ik of een dergelijke kritiek hout snijdt. Ik denk dat volwassenen over het algemeen iets te krampachtig doen over kinderboeken en wat ‘wel en niet’ zou mogen – alsof kinderen wat dat betreft nog niet capabel genoeg zijn.

IMG_3021Maar goed, over naar het boek zelf. Ik wil graag al Dahls boeken verzamelen. Deze specifieke, Engelse uitgave, vind ik erg mooi. Ik kan bovendien echt genieten van Quentin Blake’s tekeningen. Je kan deze versie voor € 14,19 kopen op Bol.com.

Het verhaal gaat over een acht jarige Noors-Engels jongetje (Dahls familie kwam zelf ook uit Noorwegen), die met zijn Noorse oma in Engeland gaat wonen nadat zijn ouders sterven tijdens een auto ongeluk. Van zijn oma leert hij over het bestaan van heksen: vrouwen die zo gemeen zijn en zo’n gigantische hekel hebben aan kinderen, dat ze die het liefste willen uitroeien.

IMG_3022Zijn oma ziet het als haar levenstaak hem klaar te stomen voor elke mogelijke ontmoeting met een heks:

You dont seem to understand that witches ar enot actually woman at all. They look like woman. They talk like woman. And they are able to act like women. But in actual fact, they are totally different animals. They are demons in human shape. That is why they have claws and bald heads and queer noses and peculiar eyes, all of which they have to conceal as best they can from the rest of the world. (P. 36).

Natuurlijk gaan ze net naar het hotel op vakantie waar op dat moment de een grote landelijke bijeenkomst van Engelse heksen plaatsvindt. De hoofdpersoon (we leren nooit zijn naam in het boek) wordt door de heksen ontdekt als hij hun bijeenkomst achter een kamerscherm afluistert. Hij wordt veranderd in een muis, maar dit belemmert hem niet om de heksen, met behulp van zijn oma, voorgoed uit te roeien.

IMG_3044Ik heb aan dit boek veel plezier beleefd. Desondanks vond ik het minder ‘leuk’ dan Matilda of de andere verhalen van Dahl. Het was minder ‘witty’ dan de rest en vooral bedoeld als een eng sprookje. Ik vraag mij ook serieus af hoeveel kinderen al nachtmerries hebben gehad van dit boek van Dahl, want voor een kinderboek is het vrij griezelig. Weinig kinderen zullen er daadwerkelijk van overtuigd zijn dat er honderden heksen bestaan die zich vermommen als lieve, mooie, jonge vrouwen, maar het idee alleen al zal veel kinderen bang hebben gemaakt.

Dahl weet het verhaal dan ook zeer goed op te bouwen. Een substantieel deel speelt zich af in de congreszaal waar alle heksen bij elkaar komen. In een aantal hoofdstukken leer je als lezer de heksen kennen en wordt het moment waarop de hoofdpersoon (in de filmadaptatie heet hij ‘Luke) wordt ontdekt zorgvuldig uitgesteld. Dat waardeer ik als volwassen lezer, maar ik denk dat The Witches daarom zeer zeker niet het eerste boek zal zijn dat ik mijn kinderen ga voorlezen.

IMG_3046Hoe dan ook, The Witches is zeker een boek waarvan ik blij ben dat ik het in mijn collectie heb kunnen opnemen. Dahls boeken zijn stuk voor stuk klassiekers in de wereld van kinderboeken en ik bewonder zijn schrijfstijl en knotsgekke verhalen. Hij heeft wat dat betreft zeker baanbrekend werk verricht! Ik zit nu al op Bol.com te kijken welke boeken ik nu zal bestellen …


Heb jij The Witches gelezen, of andere boeken van Roald Dahl?


IMG_3070

 

5 thoughts on “The Witches door Roald Dahl

    1. Ja hè, ze zijn echt in een moderner jasje gestoken … Matilda vond ik, als mede boekenworm, ook erg leuk! De GVR heb ik zelf nooit gelezen, maar we waren thuis verslaafd aan de film. “Flitspop, flitspop, voel de belletjes gaaaaaaaaaaaaan!”

      Like

  1. Oh Roald Dahl, wat een jeugdsentiment 🙂 Ik heb bijna al zijn boeken gelezen, of zelfs meerdere keren 🙂 Daantje de Wereldkampioen was ook een van mijn favorieten. Van de verfilming van The Witches heb ik ook erg genoten! Misschien moet ik de boeken nu maar eens herlezen in het Engels, want ik denk dat er wel een en ander verloren gaat bij de vertaling en dat ik als kind misschien toch niet alles heb gesnapt 🙂

    Liked by 1 person

    1. Ja hè! Ik vind het zo leuk dat zijn verhalen altijd leuk blijven. Vertalingen zijn idd altijd tricky, al heb ik wel het idee dat ze in Dahls geval in het Nederlands op zich wel zijn geslaagd. Maar in het Engels is het natuurlijk altijd leuker :-)!

      Like

Leave a Reply

