It’s A Classic! | Sense & Sensibility door Jane Austen

In deze blogpost kon je zien dat ik afgelopen maand in een Jane Austen periode was beland: in één keer kocht ik twee boeken van haar en een hedendaagse sequel. Van Austen kocht ik Persuasion en Sense & Sensibility. Alleen de laatste had ik ooit, in een heel ver verleden en keer gelezen en dan ook nog eens in een beroerde Nederlandse vertaling. Nu waagde ik mij aan Austens versie en vandaag vertel ik je wat ik ervan vond. 

IMG_3175-001Ik vond Sense & Sensibility qua filmadaptaties altijd het minst leuk. Ik denk dat ik mij niet goed kon identificeren met noch Elinor, noch Marianne. Bij het lezen van het boek had ik die ervaring opnieuw. Ik kon mij niet vinden in Mariannes romantische en onstuitbare emotionele uitingen (‘sensibility’ of gevoel) en ook niet in Elinors schijnbaar kalme karakter (‘sense’ of verstand). De zussen zijn twee uitersten: Marianne weigert haar gevoelens te onderdrukken en brengt haar familie daarmee soms in verlegenheid, terwijl Elinor zichzelf wegcijfert door haar gevoelens te onderdrukken.

IMG_3178-001Het kostte mij moeite om door de eerste helft van het boek te komen. Dat had enerzijds te maken met het niet kunnen identificeren met de karakters, wat versterkt werd door het feit dat er veel minder dialogen zijn dan in bijvoorbeeld Pride & Prejudice of Emma. Die vond ik altijd erg plezierig om te lezen, zeker vanwege de karakters van Emma en Elizabeth die altijd erg witty waren. Marianne was mij te onervaren en Elinor te timide. Dat maakte het verhaal in het begin naar mijn idee wat saai.

IMG_3180

Uiteindelijk leerde ik in het tweede deel van het boek de karakters iets meer waarderen, al werd ik het hele boek heen en weer geslingerd tussen sympathie en antipathie van hun karakters. Anders dan in al Austens andere boeken, vond ik hier het liefdes thema minder goed naar voren komen. In Mansfield Park, Northanger Abbey, Emma, Pride & Prejudice en Persuasion groeien Austens hoofdpersonen langzamerhand naar hun levenspartner toe. Ze kunnen in eerste instantie worden tegengehouden door familiebanden of sociale klasse (Mansfield Park), egoïsme (Emma) of vooroordelen (Pride & Prejudice), maar uiteindelijk trouwen ze als dat is overwonnen en ze hun gelijke én hun liefde hebben gevonden.

IMG_3172

Bij Sense & Sensibility, Austens eerste roman (1811), miste ik dat een beetje. Ja, Elinor houdt daadwerkelijk van Edward als ze met hem trouwt, maar ik zie niets gentleman like in zijn houding. Ongetwijfeld getuigde het houden aan je woord (of in Edwards geval zijn verloving met de irritante Lucy van wie hij niet (meer) houdt) in de tijd van Austen als een hoog, zo niet hoogste, goed, maar het spreekt mij nu allerminst aan. Daarnaast trouwt Marianne met de veel oudere Colonel Brandon voordat ze überhaupt van hem houdt, al is het wel duidelijk dat ze voor hun huwelijk een achting voor hem heeft. Uiteindelijk groeit die achting uit tot liefde, maar het is allerminst het ideaal dat wel uit Austens andere boeken blijkt. Daarin ontdekken haar heldinnen voor hun huwelijksaanzoek de liefde voor de persoon in kwestie.

Colonel Brandon was now as happy as all those who best loved him believed he deserved to be; in Marianne he was consoled for every past affliction; her regard and her society restored his mind to animation, and his spirits to cheerfulness; and that Marianne found her own happiness in forming his, was equally the persuasion and delight of each observing friend. Marianne could never love by halves; and her whole heart became, in time, as much devoted to her husband, as it had once been to Willoughby.

Ik heb het gevoel dat ik Sense & Sensibility nog eens moet lezen – en misschien nog wel vele keren – voordat ik het volledig leer waarderen. Voor nu blijft het voor mij een plezierige kijk in Austens wereld, maar geen liefde op het eerste (noch het tweede) gezicht …


Heb jij Sense & Sensibility gelezen?


IMG_3070

6 thoughts on “It’s A Classic! | Sense & Sensibility door Jane Austen

    1. Dank je – ze zijn van de Barnes & Noble Collectible Edition, al die boeken daarvan zijn zo mooi! Ik ken het probleem van er niet aan toe komen, maar ik heb ze gewoon gekocht en doe mee aan de Reading Challenge dus dat waren twee stokken achter de deur om ook de andere Jane Austen boeken te lezen ;-). Als je met Austen wil beginnen zou ik je Pride & Prejudice aanraden!

      Like

Leave a Reply

