Must See Films (1)

Stiekem maak ik de hele dag door lijstjes in mijn hoofd. Lijstjes van wat ik nog moet doen qua studie (wat ik dan meestal heel snel weer vergeet), boeken die ik nog wil lezen, steden waar ik nog naar toe wil en films die ik nog wil zien. Mijn to read-lijstje houd ik tegenwoordig bij via Goodreads (net als mijn gelezen boeken van 2015 via de Reading Challenge) en de plekken waar ik naar toe wil pin ik op een bord op Pinterest. Maar die films, die wil ik ook niet vergeten, want ik heb een geheugen als een zeef. Daarom vandaag deel 1 van mijn must see-films!

Films1
Carey Mulligan in Far From the Madding Crowd (bron).

Meestal vul ik mijn must see lijstje aan tijdens een bezoek aan de bioscoop (want al die posters en trailers voor de film zijn veel te verleidelijk) of na een rondje doorklikken op YouTube. Zo kwam ik afgelopen maanden op zowel The Invisible Woman (over Charles Dickens en zijn maîtresse) en Effie Gray (over de eerste vrouw van Ruskin). Ik heb de films ingedeeld in films die nog in de bioscoop te zien zijn of worden verwacht en films die al op DVD verkrijgbaar zijn. Vandaag mijn lijstje voor films waarvoor je jezelf nog lekker in het rode pluche kan positioneren; volgende week deel 2.

Far From the Madding Crowd (7 mei)
Met: Carry Mulligan, Tom Sturridge, Michael Sheen en Matthias Schoenaerts.

Films1-2
Carey Mulligan in Far From the Madding Crowd (bron).

Ik ben fan van Carey Mulligan sinds ik haar voor het eerst zag in Pride & Prejudice, als het jengelende zusje Kitty. Carey heeft inmiddels al vele films op haar naam staan, waaronder The Great Gatsby (2013). Ik heb het boek van Thomas Hardy, waarop deze film is gebaseerd, zelf nog niet gelezen, maar de trailer spreekt boekdelen …

The Second Best Exotic Marigold Hotel (19 maart)
Met: Judi Dench, Maggie Smith, Bill Nighy, Celia Imrie, Penelope Wilton, Ronald Pickup, Tina Desai en Dev Patel.

Films2
De cast van The Second Best Exotic Marigold Hotel (bron).

Ik vond de eerste film, The Best Exotic Marigold Hotel, echt fantastisch. Met een Engelse sterrencast waaronder Judi Dench en Maggie Smith is het voor mij haast onmogelijk om teleurgesteld de bioscoop uit te lopen. Ik heb me rot gelachen om de karakters Muriel (Maggie Smith) en Douglas (Bill Nighy). Sinds Love Actually kan ik Bill Nighy eigenlijk niet meer anders zien dan een vies oud mannetje, maar als Douglas is hij er toch in geslaagd dat beeld van mijn netvlies te verwijderen. (Waar ik hem overigens erg dankbaar voor ben.) Ik verwacht dan ook veel van ‘deel twee’. De trailer belooft in ieder geval veel goeds (en Richard Gere!).

Cinderella (18 maart)
Met: Lily Adams, Cate Blanchett, Helena Bonham Carter en Richard Madden.

Films3
Lily Adams speelt Assepoester in de nieuwe Disney film (bron).
Films3-2
Cate Blanchett is ook van de partij (bron)

Assepoester is een sprookje van alle tijden; het raakt nooit uit de mode. Ik werd een beetje moe van alle slappe aftreksels die er in de loop der jaren zijn gemaakt, maar voor een adaptatie met Cate Blanchett als verschrikkelijke stiefmoeder en Helena Bonham Carter als de goede fee, maak ik graag een uitzondering. Alleen de kostuums en make-up zien er al fenomenaal uit!

A Little Chaos (1 mei)
Met: Kate Winslet, Alan Rickman, Stanley Tucci, Matthias Schoenaerts, Helen McCrory en Jennifer Ehle.

A_LITTLE_CHAOS_2.jpg
Kate Winslet als Sabine de Barra en Jennifer Ehle als Madame de Montespan in A Little Chaos (bron)

In A Little Chaos speelt Kate Winslet een vrouwelijke landschapsarchitect die een fontein in de tuinen van Versailles mag ontwerpen. Met Alan Rickman als Lodewijk XIV, spelen Rickman en Winslet voor het eerst sinds lange tijd weer samen op het witte doek. Jennifer Ehle ken je misschien nog wel van de TV-serie van Pride & Prejudice (je weet wel, met Colin Firth als Mr. Darcy). Het lijkt bovendien een goed jaar voor de uit België afkomstige Matthias Schoenaerts, die net als in Far From the Madding Crowd ook in dit kostuumdrama schittert. Meestal ben ik niet zo van de Engelse-kostuumdrama’s-in-een-Franse-setting, want dat ziet er zo nep uit (en ik moet zeggen dat Alan Rickman met een pruik mij nog niet echt het Zonnekoning gevoel geeft), maar de trailer heeft mij toch wel benieuwd gemaakt!

Pan (16 juli)
Met: Hugh Jackman, Rooney Mara, Amanda Seyfried, Garrrett Hedlund en Levi Miller.

Films5
Hugh Jackman speelt Blackbeard in Pan (bron).

Joe Wright regisseerde deze film over de jonge Peter Pan en zijn avonturen in Neverland. De film lijkt mij vooral qua special effects een spektakel, maar ook Hugh Jackman in de rol van Blackbeard vind ik stiekem onweerstaanbaar …

The Theory of Everyting (sinds 15 januari)
Met: Felicity Jones en Eddie Redmayne.

Films6
Felicity Jones en Eddie Redmayne in The Theory of Everything (bron).

Ik wil graag nog deze film zien waarvoor Eddie Redmayne een Oscar kreeg (beste acteur in een hoofdrol). Ik hoor van meerdere mensen dat het een onwaarschijnlijk mooie film is en daarbij ben ik sinds Northanger Abbey fan van de prachtige en getalenteede Felicity Jones (wat tijdens het kijken van The Invisible Woman weer eens werd bevestigd).

Kingsman: The Secret Service (sinds 12 februari)
Met: Colin Firth, Samuel L. Jackson en Taron Egerton.
KSS_JB_D24_02429.CR2Deze film draait al even en niet alle reacties zijn even positief, maar toch lijkt het mij een leuke film. Colin Firth vind ik gewoon een erg goede acteur en het lijkt me hilarisch om hem in een actiefilm te zien (tot nu toe ken ik hem eigenlijk alleen van drama’s als Magic in the Moonlight, The King’s Speech en Pride & Prejudice). Het verhaal is natuurlijk hartstikke over the top, maar ik zal ook niet naar deze film gaan met het idee wat te leren. Puur vermaak is ook fijn op zijn tijd!

Dit waren mijn must see films die nog in de bioscoop draaien!


Welke films wil jij nog zien?


IMG_3070

5 thoughts on “Must See Films (1)

  1. Ik ben zelf niet zo van die kostuumdrama-achtige films. The Theory of Everything wil ik wel heel graag zien, lijkt me een hele interessante film en heb er veel goeds over gehoord en gelezen.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

