Het Rosie Project en Het Rosie Effect

Vorig jaar las ik Het Rosie Project van Graeme Simsion. Ik had veel goede verhalen gehoord over het boek en toen het voor € 10,- naar mij lag te lonken in de boekhandel was de keuze snel gemaakt. Ik vond het een leuk, lichtvoetig boek over een onconventionele relatie. Toen ik hoorde dat Simsion een vervolg had geschreven, was ik wel een beetje sceptisch. Het woord sequel roept bij mij meestal een allergische reactie op. Toch kocht en las ik het boek uiteindelijk en ik viel mij niet tegen!

IMG_3285

Zowel Het Rosie Project als Het Rosie Effect kocht ik met korting. Als student kun je nu eenmaal niet alle boeken kopen …

IMG_3284

Ik heb bij het aanschaffen van Het Rosie Project nog even getwijfeld of ik de Engelse versie zou aanschaffen – het kopen van een vertaalde editie gaat eigenlijk tegen mijn principe in. Als ik het boek in zijn originele taal kan lezen (wat eigenlijk alleen voor Engelse boeken geldt), dan lees ik ze niet in een vertaling. Maar – en daar komt een ander principe van mij om de hoek kijken – ik hou ook van mooie boeken. Ik ben gewoon gevoelig voor een mooi ontwerp en de Engelse versies vond ik maar niks. Dus ja …

IMG_3273

Het Rosie Project
Misschien is een kleine opfrisser noodzakelijk. Waar ging het eerste boek over?

IMG_3275

Als je de achterkant van Het Rosie Project in de boekhandel leest, kan je onmogelijk denken: ‘Goh, die Rosie en Don, die komen vast niet bij elkaar.’ Het Rosie Project was dan ook niet tof vanwege zijn onvoorspelbaarheid of onverwachte wendingen. Het is zoals de NRC Handelsblad stelde ‘lief en grappig’ en alleen ‘spannend’ omdat je je afvraagt hoe – en niet of – Simsion zijn hoofdrolspelers bij elkaar gaat brengen.

Lief en grappig waren dan ook zeker de woorden waarmee ik Het Rosie Project zou omschrijven. Daarnaast vond ik het vernieuwend: een autist als hoofdpersoon nemen en in de ik-persoon schrijven is een uitdaging, maar het is Simsion gelukt. Er zijn ongetwijfeld meerdere romans geschreven over autisten, maar waarschijnlijk niet allemaal vanuit de ik-persoon. Dat maakte gaf het voor mij een meerwaarde. Ik ken eigenlijk alleen Salmon Fishing in the Yemen van Paul Torday waar een hoofdrol voor een man met het syndroom van Asperger is weggelegd.

IMG_3278

Het Rosie Effect
In ‘deel twee’ neemt Don en Rosies leven een nieuwe wending: Rosie is zwanger. Een vrij logisch gevolg in de meeste relaties en volgens mij een leuke insteek voor een nieuw boek. Wat de achterflap verder zegt:

IMG_3280

De nieuwigheid is er met een ‘deel twee’ natuurlijk wel vanaf. Waar ik bij Het Rosie Project nog hardop heb gelachen om Don’s manier van doen en laten, was dat bij Het Rosie Effect veel minder. De kracht van Simsions eerste boek is daarmee misschien wel een beetje weg. Ik duurde daarom wel even voordat ik weer door het verhaal werd gegrepen. Daar waar ik Het Rosie Project in één dag uitlas, heb ik Het Rosie Effect na een paar hoofdstukken eerst naast mij neergelegd en daarna pas uitgelezen.

IMG_3277

Toch vond ik de verhaallijn uiteindelijk net als in het ‘eerste deel’ weer interessant, al vond ik het soms iets minder overtuigend dan Het Rosie Project.

Ineens werd ik boos. Ik wilde Lydia door elkaar schudden, en niet alleen haar, maar iedereen die het verschil niet snapte tussen het in bedwang houden van emoties en het niet hebben van emoties, en iedereen die een totaal onlogisch verband legde tussen het niet kunnen interpreteren van andermans emoties en het zelf niet kunnen ervaren van emoties (bladzijde 358).

Ik ken mensen met Asperger en ik weet uit ervaring dat vaak de gedachte opdoemt dat ‘zij’ geen emoties voelen. Simsion probeert dit duidelijk te bestrijden en hier slaagt hij uiteindelijk. Uiteindelijk, want tegen het einde komt het overtuigend over dat Don wel degelijk emoties voelt en dat hij slechts een probleem heeft met het uiten daarvan en het interpreteren van andermans uitingen. Toch komt dit ontwikkeling wat laat opgang, terwijl ik dit bij Het Rosie Project was duidelijker en geleidelijker vond. Desalniettemin wint Simsion regelmatig de vinger op de zere plek te leggen:

Ik stond voor hetzelfde probleem als tijdens het Rosie Project. Ik was defect, gehandicapt zelfs, niet in staat de dingen te voelen die nodig waren voor normaal gedrag. Mijn emotionele reactie was gericht op Rosie. Die reactie was uitermate sterk, en als ik een deel daarvan op de baby had kunnen richten, zoals Rosie kennelijk had gedaan met haar gevoelens voor mij, dan zou dat het probleem hebben opgelost.

Dons emoties ontwikkelen zich op een andere manier. Door zijn gebrek aan inlevingsvermogen is zijn reactie op het baby nieuws vooral technisch en wetenschappelijk van aard: hij wil zich zo goed mogelijk inlezen. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat hij zich ook qua emotie kan voorbereiden op de baby, zij het op een andere en misschien minder ‘hysterische’ manier.

IMG_3283Ik vond Het Rosie Project de moeite waard om te lezen. Van te voren had ik niet al te beste reacties gehoord, maar ik vind het erg meevallen. Ik moest er even inkomen, maar uiteindelijk heb ik gewoon weer erg genoten van de ontwikkelingen van Rosie en Don en hun Bud. Prima als je even wilt ontspannen en je tegelijk wil verdiepen in de belevingswereld van een autist.


Heb jij een van Simsions boeken gelezen?


IMG_3070

6 thoughts on “Het Rosie Project en Het Rosie Effect

  1. Haha, ik herken het dilemma tussen “mooie boeken” en “Engelse boeken”. Zo heb ik de Game of Thrones boeken ook in het Nederlands gekocht, deels omdat ik de covers veel mooier vond, terwijl ik normaal altijd Engels lees. Ik ben ook heel benieuwd naar deze boeken! X

    Liked by 1 person

      1. Haha nog herkenbaarder! Ook mijn vriend vind dat heel raar, maar hij vindt in het algemeen mijn relatie met boeken volgens mij vrij onbegrijpelijk haha. X

        Like

Leave a Reply

