Mijn favoriete TV-series

Nu mijn favoriete TV programma voor dit jaar afgelopen is (Wie is de Mol?), moet ik mij de rest van het jaar vermaken met TV-series en films. Vandaag laat ik je mijn favoriete series in heden en verleden zien zodat, als je ze nog niet kende, mee kan genieten!

Mijn eerste drie favoriete series zijn eigenlijk al lang van de buis, maar alsnog zijn ze de moeite waard om ze terug te kijken als je ze nog niet (helemaal) hebt gezien!

Will & Grace
Ik kende Will & Grace omdat ik het af en toe voorbij had zien komen als ik wat aan het zappen was en op zoek was naar iets leuks op TV. Hoewel ik die fragmenten altijd erg grappig vond (want natuurlijk zap je nooit op het moment dat er een nieuwe aflevering begint en val je altijd ergens midden in), had ik er nooit aan gedacht de serie die in 2006 na acht jaar stopte ook daadwerkelijk terug te kijken – totdat een vriendinnetje de serie aanraadde. Ik heb erg van de serie genoten!

Series1
Will, Grace, Jack en Karen (bron).

De relatie van de homoseksuele Will en de heteroseksuele Grace maakte de serie uniek en zorgde voor veel originele verhaallijnen. De bijrollen voor Jack en Karen waren vaak hilarisch en over the top – maar op een goede manier. Naar mate de seizoenen vorderden miste ik wel een zekere karakterontwikkeling dus ik snapte wel dat er na acht seizoenen een eind aan werd gebreid.

How I Met Your Mother
Ook deze serie ontdekte ik door overmatig zappen op een saaie namiddag. Ik werd meteen geïntrigeerd door de verhaallijn.

De serie draait om Ted die in het jaar 2030 zijn zoon en dochter vertelt over gebeurtenissen die uiteindelijk leidden tot zijn ontmoeting met hun moeder. Zijn relaas begint in het jaar 2005. De zevenentwintig jarige Ted Mosby verhuist met zijn vrienden Marshall Eriksen en Lily Aldrin naar New York na hun afstuderen. In MacLaren’s, een bar die direct onder hun appartement gelegen is, ontmoet hij Barney Stinson en Robin Scherbatsky. Tijdens zijn zoektocht naar “de ware” in New York wordt hij bijgestaan door deze vier vrienden (bron).

Series2
Marshall, Lily, Ted, Robin en Barney (bron).

Deze serie is pas in april 2014 gestopt en daardoor misschien leuker om terug te kijken dan een ‘oudje’ als Will & Grace. Ik vond het concept heel erg leuk bedacht: je wordt steeds nieuwsgieriger naar wie ‘de moeder’ uiteindelijk blijkt te zijn van Teds kinderen.

Friends
Dan de laatste Amerikaanse serie die al lang niet meer op de buis is: Friends, een van ‘s werelds meest geliefde sitcom die maar liefst tien jaar te zien was. Nog steeds roept ‘I’ll be there for you’ van The Rembrandts acuut de meest hilarische momenten van Rachel, Monica, Chandler, Ross, Joey en Phoebe op. De zes vrienden beginnen de serie als twintigers, waarna we de vriendengroep gedurende tien jaar volgen. De relaties van de vrienden onderling zijn de basis van de serie. Daarnaast vormen de on-and-off relatie van Ross en Rachel en Monica en Chandler een rode draad.

Series3
Rachel, Monica, Ross, Chandler, Joey en Phoebe (bron).

Ik heb al heel wat afleveringen kris-kras door elkaar gezien, maar nu ik de gehele serie aan het terugkijken ben, zit ik ergens eind seizoen 3. Friends maakt mij echt aan het lachen en ik kijk er naar uit om de rest van de zeven (!) seizoenen te kijken.

The Big Bang Theory
Dan naar de series die nog lopen! The Big Bang Theory begon in 2007 en is inmiddels bezig aan zijn achtste seizoen. In totaal zullen er sowieso tien seizoenen worden geproduceerd, dus we kunnen nog even vooruit.

Series4
Bernadette, Howard, Raj(esh), Penny, Sheldon, Leonard en Amy (bron).

De serie draait om de wetenschappers Sheldon, Leonard, Rajesh (of Raj zoals hij wordt genoemd) en Howard. In aflevering 1 ontmoeten Leonard en Sheldon, die samen een appartement delen, hun buurmeisje Penny. Leonard is meteen tot over zijn verliefd, terwijl de sociaal iets onhandige Sheldon in haar al snel veel gebreken en ongemak ziet. Naar mate de jaren volgen ontwikkeld de relatie van de vier wetenschappers en Penny zich en komen er zelfs een aantal hoofdrolspelers bij, namelijk Bernadette (vriendin en later vrouw van Howard) en Amy (de platonische vriendin van Sheldon).

Ik vind de serie hilarisch en vernieuwend: vier wetenschappers als uitgangspunt nemen was een gok die ook verkeerd had kunnen uitpakken, maar de torenhoge kijkcijfers liegen er niet om!

Downton Abbey
Downton Abbey heeft eind 2014 zijn vijfde seizoen afgesloten met een Christmas Special, maar gelukkig gaat het verhaal na de zomervakantie weer door. In tegenstelling tot alle bovenstaande series is Downton Abbey en Engels kostuumdrama dat gaat over het wel en wee van de fictieve Earl of Grantham en zijn familie, de Crawleys. De hoofdrolspelers in de serie zijn in de afgelopen jaren aan verandering onderhevig geweest door verhuizingen, overlijden, etc., maar de focus ligt nog steeds op het echtpaar Crawley, hun dochters en hun gezinnen.

Series5
Een groot deel van de bedienden en de Crawley familie voor hun nederige stulpje, Downton Abbey (bron).

De serie begon haar eerste seizoen (2010) in 1912, met het zinken van de Titanic en in de daaropvolgende afleveringen en seizoenen volgen we de Crawley familie tijdens de Eerste Wereldoorlog en de roaring twenties. Het vijfde seizoen eindigde in december 1924 en inmiddels is bevestigd dat een zesde seizoen in de maak is. Gelukkig maar!

Historisch gezien (en laat dat nu net mijn academische achtergrond zijn) is er natuurlijk een hoop op Downton Abbey aan te merken. Toch vind ik dat allemaal vrij grote onzin: ik vind het fantastisch om te merken dat het publiek zelf de discussie aangaat en zich afvraagt wat wel en wat niet historisch ‘verantwoord’ is. Daarbij is de cast ijzersterk (met mijn favoriete Dame Maggie Smith in een fenomenale rol) en de verhaallijnen misschien af en toe iets vergezocht, maar altijd heerlijk om naar te kijken!

Sherlock
Ik krijg echt de kriebels van detectives, maar sinds ik een beetje fan ben geworden van zowel Benedict Cumberbatch (als Smaug te zien in The Hobbit en als Alan Turing in The Imitation Game) als Martin Freeman (Bilbo in The Hobbit) kon ik eigenlijk niet om Sherlock heen. Naar iemand anders’ maatstaven is Sherlock waarschijnlijk helemaal niet zo spannend, maar ik zit toch met trillende knietjes voor de beeldbuis. Toch blijf ik kijken: ik vind de verhaallijnen (i.t.t. tot andere detectives) van goede kwaliteit en het spel van Cumberbatch en Freeman is van hoog niveau.

Series6
Benedict Cumberbatch als Sherlock Holmes en Martin Freeman als John Watson (bron).

De serie begon in 2010 en loopt nog steeds. Ieder seizoen telt maar een paar afleveringen, maar die zijn relatief lang. De serie is losjes gebaseerd op de boeken van Arthur Conan Doyle en kan worden gezien als een moderne versie, terwijl films als Sherlock Holmes (2009) de avonturen van Sherlock in negentiende-eeuws Engeland plaatsen. De moderne aanpak is een van de sterke punten van de series sterkste punten en is daarom – terecht – al meerdere keren geprezen.

Danni Lowinski
Edit: Ik kan niet geloven dat ik Danni Lowinski bijna was vergeten! De enige serie van Nederlandse bodem die ik volg. Het derde seizoen is inmiddels bezig en nog steeds verveelt het concept van de self-made en down to earth advocate geen moment. Marlijn Weerdenburg vertolkt de rol van Danni Lowinski in de serie die sinds 2013 op SBS6 te zien is.

Series7
Marlijn Weerdenburg speelt Danni Lowinski (bron).

Lowinski heeft na twee en een half seizoen al genoeg liefdesperikelen doorstaan en zaken gewonnen (en verloren), maar nog steeds is de serie de moeite waard, niet in de laatste plaats door het spel van Marlijn Weerdenburg en de leuke bijrollen voor Nyncke Beekhuyzen (Lieke), Christopher Parren (Niels) en Marcel Harteveld (Jeroen). Gaat dat zien! Hieronder de trailer van het eerste seizoen.

Zo, dat waren mijn favoriete series! Ideaal voor een relaxt avondje voor jezelf (of als je net zo bang uitgevallen bent als ik, kijk je Sherlock tijdens een luie zondagmiddag) …


Wat zijn jouw favoriete series?


IMG_3070

4 thoughts on “Mijn favoriete TV-series

  1. haha ik vind alleen Sherlock echt goed van dit rijtje! de rest is niet mijn smaak. maar ik heb dan ook een specifieke smaak :p mijn favoriete series zijn the Walking Dead & Supernatural ^^

    Like

Leave a Reply

