Liebster Award

Deze week werd ik door Nienke van Jellybeats genomineerd voor een Liebster Award – waarvoor dank! De Liebster Award is een soort tag met willekeurige vragen om de persoon achter een blog beter te leren kennen en kleine en/of startende blogs meer bekendheid te geven. Nienke stelde mij en drie andere bloggers 11 vragen die ik vandaag ga beantwoorden!

1. Ben je naar iemand vernoemd?
Nee, niet naar iemand, wel naar eh … iets. Potvispoep! Niet zo fancy hè, om je kind daarnaar te vernoemen! Misschien ken je amber wel, want het komt bijna altijd voor op de ingrediëntenlijst van de wat luxere parfums. In de winkel betaal je voor zo’n glanzend mooi flesje uiteindelijk een flinke duit, maar als je ziet waar het vandaan komt, dan zou je misschien een tweede keer nadenken. Amber of ambergris is een grijskleurig, hard wasachtig product uit de darmen van een potvis. Het heeft een vrij sterke (maar dus wel lekkere) geur, waardoor het vaak wordt gebruikt in parfums. Omdat amber vrij zeldzaam is (je moet er immers een potvis voor hebben, en die vind je niet tussen de zalm en de haring in de supermarkt) worden er tegenwoordig veel synthetische namaak ambers aan parfum toegevoegd.

De naam Amber komt dus van deze dubieuze substantie, maar wordt tevens (eigenlijk onterecht) gebruikt als synoniem voor barnsteen. Je weet wel, dat versteende hars dat vaak wordt gebruikt in sieraden. Mijn ouders vonden de naam mooi vanwege de Arabische oorsprong (Anbar) en door de verwijzing naar een lekkere geur en mooie kleur was de keuze snel gemaakt.

Mijn tweede naam is Linde, waarmee ik door mijn ouders (bewust) ben vernoemd naar een … boom. Jep. Bij toeval kwamen ze er later achter dat er ook een Amberboom bestaat. Ja, gekker kun je het niet krijgen …

Foto's Internet-019
Barnsteen (bron), het iets minder smakelijke ambergris uit de potvis (bron) en de bladeren van een Amberboom (bron).

2. Heb je kinderen of wil je kinderen?
Nee, ik heb geen kinderen, maar ik zou later wel heel graag kinderen krijgen. Niet in de laatste plaats zodat ik alle leuke boeken weer kan (voor)lezen …

IMG_2843

3. Zou je ooit bungeejumpen?
Ik denk dat ik stiekem altijd hoop dat ik bij dit soort vragen ‘dapper’ of ‘avontuurlijk’ genoeg ben om ja te zeggen, maar ik doe het al in mijn broek bij de gedachte alleen. Daarnaast heb ik best een beetje hoogtevrees en kan ik qua achtbanen alleen de Dora Explora versie aan, dus ik denk dat ik hierop vrij zeker kan zeggen dat ik nooit zou bungeejumpen.

4. Wat is je favoriete ontbijt?
Hmm, dat vind ik een lastige. Ik houd er best van om uitgebreid te ontbijten. Toen ik nog thuis woonde en ik wat jonger was, zag mijn zondag er altijd vrij relaxt uit met een echt zondags ontbijt. Maar nu ik op kamers woon en verse jus en croissantjes niet binnen mijn studentenbudget passen (of in ieder geval niet elke zondag), ga ik toch vaak voor een sneetje brood. De laatste tijd komt dat echter mijn neus uit, dus ben ik al een weekje op de groene smoothie en dat bevalt me tot nu toe best heel prima. Een licht ontbijt past mij wel!

5. Wat is de verste reis die je ooit maakte?
Ik ben ooit een keer in Marokko geweest, maar omdat ik toen twee was, telt dat niet echt mee vind ik. De verste reis die ik mij nog kan herinneren, was een gecombineerde reis naar Egypte, Jordanië en Israël met mijn vriend, broertje en ouders. Egypte en Jordanië bezochten we met een reisgezelschap (super gezellig!). In Amman ging de rest naar huis, terwijl wij nog doorgingen naar Bethlehem en Jeruzalem. Natuurlijk bezochten we vooral de grote plekken, zoals Caïro, Gizeh, Petra, Wadi Rum, Jerash en Amman en dus Bethlehem en Jeruzalem in Israël. Het was een van de mooiste vakanties van mijn leven! Ik heb daar zoveel indrukken opgedaan en de vakantie zelf was een prachtige afwisseling van natuur (we hebben o.a. twee nachten in de Sinaï woestijn overnacht) en cultuur. We waren er trouwens tijdens de ramadan, wat de ervaring nog eens specialer maakte. Ik kan er nog steeds met heel veel plezier en heimwee naar terugkijken. Hieronder wat foto’s van de Sinaï.

Egypte
De eerste keer dat we in de woestijn waren, rende iedereen meteen de Jeeps uit om zich in de grootste zandbak ooit te storten. Hier staat mijn broertje stoer te doen …
Egypte6
Zo gingen we door de woestijn: karren met de Jeeps! Heel tof!
Egypte3
Hier hebben we gewoon twee nachten geslapen! Of nou ja geslapen … Ik heb bijna geen oog dicht gedaan uit angst voor schorpioenen of woeste mannen. We werden trouwens begeleid door bedoeïenen en ik heb uiteindelijk in de hele vakantie maar één schorpioen gezien, in Jerash en morsdood.
Egypte4
We hebben wat gehiked door de woestijn en ik deed dat helemaal op mijn Birkenstocks. Goed merk!
Mount Mousa3
In de Sinaï woestijn beklommen we de Sinaïberg, of de Mount Mousa (berg van Mozes) zoals ze het daar noemden, om daar de zonsondergang te kunnen bewonderen. Dat was werkelijk een van de meest magische momenten die ik ooit heb beleefd …
IMG_0299
In Petra. Bijna gelukt om de opdracht van Wie is de Mol (neem een foto van de Treasury zonder toeristen erop) gelukt. Wie spot de spelbreker?

Overigens ben ik ook een paar jaar geleden naar Sint Petersburg geweest, in Rusland, maar ik denk dat de reis naar het Midden Oosten wel het verste is geweest!

6. Wat was je laatste DIY-project?
Ik denk dat dat al een tijdje geleden was, en dat het deze sidetable was die ik van onze oude slee maakte (zie de blogpost hier).
IMG_27927. Waar ben je geboren?
Woerden. Mijn ouders woonden in een dorpje vlakbij en Woerden was de eerste stad (het is eigenlijk een groot dorp, maar het heeft stadsrechten) in de buurt dat een ziekenhuis had.

8. Wat zijn je favoriete (kleding)winkels?
Wat betreft kleding koop ik eigenlijk vooral online, via Zalando, omdat ze daar gewoon veel merken hebben die niet zo makkelijk in de winkel te koop zijn. Ik koop daar o.a. mijn Cheap Monday broeken, omdat ik geen enkel ander merk ken dat lengtematen 34 en 36 verkoopt. Bovendien is de verzending en een eventuele retour gratis. Als je, net zoals ik, eigenlijk niet van passen in een winkel houdt, dan is dat ideaal.

Voor de rest vind ik het heerlijk om door winkels als Dille & Kamille (een grote favoriet!) of Sissy-Boy te wandelen voor spulletjes in huis of cadeautjes. Ook eenmanszaken zoals De Droom van Utrecht voor thee en servies is favoriet.

9. Wat deed je gisteren om 16h?
Ik keek een oude aflevering van Friends!

10. Verzamel je iets?
Ja, ik verzamel Bunzlau, een Pools aardewerken servies. Het is steeds hipper geworden de afgelopen jaren (door het hele land is het te vinden) en ik verzamel het al drie jaar. In deze blogpost laat ik je mijn verzameling zien en vertel ik meer van Bunzlau.

11. Wat zou je nooit eten?
In principe ben ik niet zo’n zeur als het op eten aankomt. Er zijn wel wat zaken waar ik niet echt blij van word (pastinaak, schorseneren en spruitjes enzo), maar over het algemeen lust ik wel veel. Toch zal ik het meeste orgaanvlees wel laten staan, dat vind ik echt niks (hoewel het idee dat alles van een dier wordt gebruik mij wel aanstaat) en insecten daar ga ik denk ik ook niet zo snel aan. Brrrr …

Spread the love!
Ik moet zeggen dat ik zelf ook nog weinig blogs volg die over boeken gaan (toch wel mijn favoriete soort blogs), dus ik heb besloten om één blog te nomineren die ik al langer volg, namelijk DramaQueen922 en een blog die ik vrij recent heb ontdekt: Down the Rabbit Hole. Drama Queen en Mariska, ik daag jullie uit voor de volgende vragen …

1. Waar ben je het meeste trots op?
2. Welk boek zou iedereen eens moeten lezen?
3. Wat doe je om jezelf op te peppen als je je dag niet hebt?
4. Wat wil je graag bereiken in je leven?
5. Waar lees je het liefst?
6. Waar ging je meest recente vakantie naar toe?
7. Waar zou je ooit nog eens naar toe willen gaan (een land, een stad, een plek …)?
8. Van wat voor eten word jij blij?
9. Ga jij ‘s ochtends liever voor thee of koffie?
10. Bij welke film biggelen de tranen over je wangen (van het huilen en/of van het lachen)?
11. Wat zou je nog eens willen leren (jongleren, steltlopen, Frans spreken, noem maar op!)?

Succes!


 

Welke boeken lovers en bloggers heb ik gemist?


IMG_3070

7 thoughts on “Liebster Award

  1. Wat heb je de vragen lekker uitgebreid beantwoord, leuk! Ik heb ook nog iets bijgeleerd, namelijk dat de gele steen van mijn ring dus géén amber is, zoals ik lang gedacht heb!
    De reis door het Midden-Oosten zag er prachtig uit, wauw.
    En die slee-DIY moet ik ook eens proberen als grote sneeuwliefhebber :d (en iets te weinig sneeuw hier om de slee vaak boven te halen haha)

    Liked by 1 person

  2. Wauw wat heb je het uitgebreid beantwoord, leuk! Normaal neem ik de Liebstertag nooit over, maar deze heeft echt leuke vragen haha! Ik ga er komende week even rustig voor zitten om deze te beantwoorden 🙂 En wat een prachtige foto’s! X

    Liked by 1 person

Leave a Reply

