Children’s Classics (2): van een mol tot Hasse Simonsdochter

Als ik door een boekwinkel loop, blijf ik ook altijd even staan bij de afdeling met kinder- en jeugdboeken. Zoveel nieuwe boeken die ik niet ken, maar ook zoveel klassiekers die al jaren meegingen voordat ik ze las en die nu nog steeds populair zijn. Ze zijn onderdeel geworden van mijn opvoeding en van die van vele anderen. Ook in de toekomst zullen ze nog veel kinderen doen griezelen, huilen, juichen en hardop lachen. In de serie ‘Children’s Classics’ behandel ik iedere keer vijf kinder- en jeugdboeken die je meteen terug doen denken aan vroeger.De eerste Children’s Classics serie kan je hier vinden. Deze keer trap ik af met …

Children's Classics 2-1
Met de tekeningen van Wolf Erlbruch (bron). Voor € 13,90 bij Bol.com te koop.

Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft – Werner Holzwarth en Wolf Erlbruch (0-3)
Dit boek hebben mijn ouders zo vaak moeten voorlezen! Geweldig, vooral om dat het in de poep-pies-kak-categorie valt. Ik denk dat de meesten van mijn generatie wel met dit boek zijn opgegroeid en ik zal dit boek mijn eigen kinderen dan ook zeker niet onthouden! ‘Ik? Nee, hoezo? Ik doe dat zo!’

Children's Classics 2-2
Anita Jeram tekende Grote Haas en Kleine Haas of Hazeltje (bron). Voor € 13,95 bij Bol.com verkrijgbaar.

Raad eens hoeveel ik van je hou – Sam McBratney en Anita Jeram (4-6)
Als je mijn blog al langer volgt, dan weet je dat ik gek ben op het werk van Anita Jeram. Ik kwam voor de tweede keer met haar kunst in aanraking toen ik in Antwerpen vorig jaar postkaarten tegen kwam met prachtige tekeningen van haar erop (lees de blogpost hier).. Toen realiseerde ik mij dat ik haar illustraties al eerder had gezien en wel in dit kinderboek. Zowel in Nederland als in de Angelsaksische wereld (Guess How Much I Love You) is dit inmiddels een ware klassieker. Er is dan ook een hele merchandise, inclusief animatieserie van gemaakt.

Children's Classics 2-3
Het eerste deel van de Kronieken van Narnia door C. S. Lewis (bron). Voor € 15,99 te verkrijgen via Bol.com.

Het betoverde land achter de kleerkast – C. S. Lewis (10-12)
Eigenlijk zou ik de hele Narnia serie er neer willen zetten, maar het begon voor mij allemaal – hoe logisch – met dit eerste boek. Ik vond ze allemaal geweldig. Lewis heeft een fantastische wereld gecreëerd waarin kinderen al meer dan een halve eeuw dezelfde avonturen kunnen beleven als hun helden Edward, Lucy, Susan of Peter. Met veel plezier heb ik mijn liefde voor Narnia pas doorgegeven aan mijn schoonzusjes en ik denk dat Lewis’ boeken nog generatie op generatie door zullen worden gelezen en voorgelezen.

T172 42
De vijf winnaars van de Gouden Tickets (bron). Vanaf € 12,99 (paperback) verkrijgbaar bij Bol.com.

Sjakie en de Chocoladefabriek – Roald Dahl (-12)
We hadden niet alle boeken van Roald Dahl thuis, maar onze favoriet was duidelijk Sjakie en de Chocoladefrabriek en later ook het gevolg, De Grote Glazen Lift. We hadden van die mooie hardcover uitgaven thuis, waarbij het Gouden Ticket op de voorkant wel echt van goud leek – over liefde voor boeken gesproken … Ik heb zo veel plezier beleefd aan het door Dahl gecreëerde knotsgekke karakter meneer Wonka, de geweldige Opa Jacob en Sjakie zelf. En niet te vergeten de verschrikkelijk verwende Caspar Slok of Joris Teevee. Wie herkent ze allemaal?

Children's Classics 2-5
Beckmans Hasse Simonsdochter (bron). Voor € 17,95 verkrijgbaar via Bol.com

Hasse Simonsdochter – Thea Beckman (13-15)
Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat met de het lezen van de boeken van Thea Beckman waarschijnlijk ook mijn interesse in geschiedenis is begonnen. Haar boeken waren alles wat een goede jeugdroman moest zijn: leerzaam en vooral heel erg spannend! Bijna al haar boeken zijn favorieten van mij geworden: Stad in de Storm, de trilogieën over de Honderdjarige oorlog en Thule, De Val van Vredeborg, De Stomme van Kampen, De Doge-Ring van Venetië en vooral Hasse Simonsdochter.

Dit was de tweede serie van vijf boeken uit Children’s Classics! Duik snel zelf eens in die verstofte stapel boeken op zolder en ga terug naar je kindertijd … En onthoud:

“Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” – C. S. Lewis


Wat zijn/waren jouw favoriete kinderboeken?


IMG_3070

Leave a Reply

