Read & Seen February

Het leek mij leuk om elke maand af te sluiten door een overzicht te geven van de boeken die ik heb gelezen en films, series en documentaires die ik heb gezien. Ik begon dit jaar met het voornemen om meer boeken te lezen. Nu is dat in principe al wel gelukt, omdat ik in 2014 eigenlijk alleen in de zomervakantie voor mijn plezier heb gelezen, maar nu ik naar mijn ‘lijstje’ kijk ben ik toch een beetje teleurgesteld.

Niet wat betreft de films want, oh, die keek ik genoeg. Maar qua boeken blijft de teller steken op twee. Niet echt meer een lijstje te noemen, toch?

IMG_3249

Ik zat een beetje in de Austen sferen in februari. Ik begon in Death Comes to Pemberley, stopte daar tijdelijk mee omdat ik wilde weten ‘hoe-het-ook-al-weer-of-toch-eigenlijk-precies-zat’ en las Pride & Prejudice van Jane Austen om daarna Death Comes to Pemberley uit te lezen. Je kan de reviews hier en hier lezen. Boeken die ik kocht en waar ik in begonnen zijn, zijn De Stille Kracht van Louis Couperus en Sense & Sensibility van Jane Austen. Ook wil ik zeer binnenkort nog Animal Farm lezen van George Orwell. Hij is vrij dun en hij staat nu nog ongelezen in mijn kast.

IMG_3162

Maar goed, vergeleken met de vaak zero boeken die ik vorig jaar per maand las, is dit toch een verbetering. Vroeger, zo rond mijn middelbare school periode, verslond ik boeken. Door mijn studie geschiedenis waar ik al zoveel (non-fictie, dat wel) moest lezen, raakte dit op de achtergrond. Ik probeer het nu weer op te pakken, vooral omdat ik merk dat ik er heerlijk van kan ontspannen.

Qua bewegend beeld was ik dan wel weer goed bezig, al heb ik daar nooit echt veel moeite mee gehad. Ik houd ervan om sommige films waar ik plezier aan heb beleefd en/of die ik heel erg goed vond, af en toe nog eens te kijken. Pride & Prejudice uit 2005 (ja, zie je het thema nu?) is daar een voorbeeld van, net als The Young Victoria uit 2009 en The Sound of Music uit 1965. Tsja, ik was een beetje aangestoken door Lady Gaga’s optreden tijdens de Oscars en voor ik het wist klonk Julie Andrews door de speakers …

Foto's Internet-017
The Imitation Game (bron), Pride & Prejudice (bron) en Effie Grey (bron).

The Imitation Game zag ik samen met mijn vriend in de bioscoop (de recensie lees je hier). Pride & Prejudice heb ik al zo ongeveer grijs gedraaid en nog steeds vind ik het een plezier om te kijken. Ik kende de film al voordat ik zelf het boek had gelezen, maar toen ik dat eindelijk wel had gedaan, vond ik het des te knapper hoe de makers van de film Austens verhaal in ere hebben gehouden. Zoveel zinnen, conversaties en monologen komen letterlijk voor in de film! Ik vind het knap dat het werkt, zowel op papier als op het witte doek. Effie Grey keek ik omdat ik door The Inivisible Woman over het leven van Charles Dickens en zijn vriendin geïnspireerd was geraakt om meer films te kijken over 19e eeuws Engeland. Effie Grey gaat over het mislukte huwelijk tussen de jonge Effie en de kunstcriticus John Ruskin. Ik vond het een bizarre, maar wel erg goede film.

Foto's Internet-018
The Young Victoria (bron), Into the Woods (bron) en The Sound of Music (bron).

Ook The Young Victoria paste in mijn fascinatie voor 19e eeuws Engeland. Ik had de film al eens gezien, maar aangezien Emily Blunt een van mijn favoriete actrices is en ik het verhaal zowel aandoenlijk als erg interessant vond, was het geen straf om hem nog eens te zien. Ook keek in Into the Woods, een musicalfilm over sprookjesfiguren. Erg leuk en eveneens met Emily Blunt (de recensie lees je hier).

Ik keek ook The Sound of Music – wie is er niet mee opgegroeid? Je moet wel onder een steen hebben geleefd (of de televisie tijdens de feestdagen uit huis hebben gedaan) om deze film te hebben gemist. Sommigen vinden het vreselijk, maar in het genre musicalfilm kan je gewoon niet om The Sound of Music heen. Door Lady Gaga’s optreden tijdens de Oscar uitreikingen wilde ik zelf ook weer even meeblèren met ‘I Am Sixteen, Going On Seventeen’ of ‘My Favorite Things’.

Tot slot zag ik ook nog één driedelige serie en één documentaire. Ik keek de verfilming van Death Comes to Pemberley, die ik overigens beter vond dan het boek en een echte aanrader is (de recensie kun je hier lezen). Daarnaast keek ik de documentaire The Secret World of Lewis Carroll van de BBC (de recensie lees je hier). Vrij teleurstellende documentaire die niets nieuws te bieden had en helaas te veel op speculatie was gerust.

That’s it! Dit waren al mijn gelezen boeken en gekeken films, series en documentaires van de maand februari. Eind maart hoop ik toch wel meer boeken te hebben gelezen, dat zou mooi zijn!


 Wat waren jouw favoriete boeken en films/series van de maand februari?


IMG_3070

8 thoughts on “Read & Seen February

  1. Ik lees nu ook veel minder dan ik zou willen, terwijl ik als kind denk ik de hele bib heb uitgelezen! The Imitation Game wil ik zeker ook nog zien. Sinds kort heb ik Netflix dus de series gaan er hier ook goed door 😉
    ps: ik heb je getagd voor de liebster-award tag, morgen op mijn blog te vinden (ik kon nergens je e-mail adres vinden dus zeg ik het even hier)!

    Liked by 1 person

  2. Haha, I know, gek hè, hoe dat soort dingen kunnen veranderen. Oh nice, da’s toch wel handig dat Netflix. Misschien moet ik er ook maar eens aan … Oeh, leuk, thanks, da’s een hele eer :-)!

    Like

    1. Heel herkenbaar, al probeer ik nu mijn gelezen boeken bij te houden via Goodreads en stimuleert de Reading Challenge toch wel erg goed. Aan het eind van het jaar wil ik het balkje toch wel vol hebben … 🙂

      Like

  3. Ik vond het optreden van Lady Gaga bij de Oscars ook echt fantastisch! Wauwie, wat een stem. Kreeg ook gelijk weer kriebels om The Sound of Music weer te kijken! Animal Farm wil ik ook nog wel lezen; ik las vorig jaar 1984 en vond het een zeer indrukwekkend boek. X

    Liked by 1 person

    1. Ja hè? Ik moest daarna gewoon de film kijken. Heerlijk :-). Ik ben erg benieuwd naar Animal Farm. Als ik Sense & Sensibility uit heb, ga ik die maar eens lezen. En dan moet ik natuurlijk ook 1984 lezen als ik jou zo hoor!

      Like

Leave a Reply

