Into the Woods (2014)

Deze week keek ik de film Into the Woods (2014) waarin sprookjesfiguren én spetterende acteurs zoals Meryl Streep, Johnny Depp, Emily Blunt, James Corden en Anna Kendrick (om er maar een paar te noemen) samenkomen. De film is gebaseerd op een musical uit 1986 (San Diego) en 1987 (Broadway) en dat is goed te merken!

ITW1
Into the Woods (bron).

De ruim twee uur durende film gaat over een bakker en zijn vrouw die al jaren een kinderwens hebben die nog steeds niet is vervuld. Dit blijkt het gevolg te zijn van een vloek die is uitgesproken door hun buurvrouw de heks. Aan het einde van een vermoeiende werkdag zoekt de heks het bakkers echtpaar op en verteld hen dat ze bereid is de vloek op te heffen. Ze had die ooit over de familie van de bakker uitgesproken, omdat ze zijn vader betrapte op het stelen van magische bonen uit haar moestuin. Helaas werd de heks zelf ook getroffen en gaat ze sindsdien door het leven als lelijke oude vrouw. Er is voor haar echter een manier om weer jong, jeugdig en mooi te worden en als de bakker en de bakkersvrouw haar daarbij helpen, dan zal zij de vloek opheffen.

ITW2
De karakters uit Into the Woods. V.l.n.r.: Rapunzel, Rapunzels prins, Assepoester, Mr. Wolf, Bakkersvrouw, Jack, Heks, Bakker, Roodkapje, Assepoesters prins (bron).

In hun zoektocht naar de vier ingrediënten die van de heks weer een mooie vrouw moeten maken, komen de bakker en zijn vrouw verschillende sprookjesfiguren tegen. Hun magische bonen (ooit door de vader van de bakker uit de tuin van de heks gestolen) ruilen ze tegen de koe van Jack die zo wit is als melk. Roodkapje schenkt de bakker haar rode cape als ze door hem wordt gered uit de buik van de boze wolf en Assepoester schenkt de bakkersvrouw haar gouden muiltje zodat ze harder kan wegrennen van haar prins. Tot slot knipt de bakkersvrouw de gouden haren van Rapunzel af en daarmee lijken alle ingrediënten compleet. Lijken, want het zou geen goede film zijn als de opdracht daarmee klaar was.

ITW3
Anna Kendrick als Assepoester (bron).

Op deze manier worden de verhalen van de sprookjesfiguren met elkaar verweven. Maar Into the Woods verloopt alles behalve sprookjesachtig. Als de opdracht is vervult, de heks haar schone uiterlijk weer heeft teruggekregen en de buik van de bakkersvrouw binnen no-time de omvang van een grote pompoen heeft aangenomen, begint het pas echt. Het koninkrijk wordt geteisterd door een vrouwelijke reus die uit de wolken via Jack’s bonenstaak naar beneden is geklommen. De sprookjesfiguren worden door de heks aan hun lot overgelaten en moeten reuzin, die in korte tijd al vele gezinnen uiteen heeft gerukt, in hun eentje de baas worden.

Tot zo ver het verhaal. Ik zal niet alles verklappen, want er zitten zeker hier en daar wat onverwachte (en niet-Disney achtige!) wendingen in. De film was daarom minder soft dan de films van de Disney prinsessen, zoals Assepoester. Die vind ik uit cultuurhistorische oogpunt nog steeds erg waardevol en stiekem best leuk, maar Into the Woods probeert duidelijk de meer grimmige sfeer van de gebroeders Grimm te vatten.

ITW7
Meryl Streep als de heks (bron).

Ik vond zelf dat de casting erg goed gelukt was. Meryl Streep was in de eerste helft van de film duidelijk de ster van de show. Haar zang- en acteertalent heeft ze al talloze malen bewezen en ik vond het dan ook geheel terecht dat ze voor haar rol in Into the Woods was genomineerd voor Best Actress in a Supporting Role.

Foto's Internet-016
Meryl Streep als heks na de transformatie (bron).

Door de vele karakters die Into the Woods rijk is, is er moeilijk een hoofdpersoon aan te wijzen – al zou de bakker daarvoor het meest in aanmerking komen. Sommige personages blijven daardoor wel een beetje op de achtergrond. Het verhaal van Rapunzel en haar relatie met haar moeder, de heks, de bakker en haar prins had best nog wat meer uitgediept mogen worden. Nu bleef dat een beetje op de achtergrond, terwijl die verhaallijn juist erg interessant zou zijn.

Daarentegen is er wel veel goeds te vertellen over de vertolking van Roodkapje en Jack door de jonge Lilla Crawford en Daniel Huttlestone. Zowel hun zang als samenspel met veel oudere en ervaren acteurs als Johnny Depp, Emily Blunt, Meryl Streep en James Corden zijn zeer overtuigend. Ter illustratie (en voor diegenen die benieuwd zijn naar Depps kleine rol in Into the Woods), dit kleine fragment van Roodkapje en Mr. Wolf.

Depp bewijst in Into the Woods opnieuw dat hij geschapen is om idiote, enge, gestoorde en andere aparte personages neer te zetten. Ik vond zijn bijdrage zeer vermakelijk en angstaanjagend en daarmee Lilla Crawfords spel des te noemenswaardig.

ITW9
Lilla Crawford als Roodkapje damen met James Corden als de bakker (bron).

De film bevat te veel verhaallijnen en acteurs om een korte en bondige review te schrijven, maar ik kan je wel vertellen dat ik van de film genoten heb. Ik vond het erg leuk om Emily Blunt, als een van mijn favoriete actrices, in een musicalrol te zien en ik vond dat het haar erg goed af ging. Ook James Corden, die in films meestal een bijrol speelt, heeft voor mij bewezen dat hij ook grotere rollen aankan. Van de casting van Anna Kendrick als Assepoester was ik eerst niet zo overtuigd. Ze lijkt niet bepaald op Disneys Assepoester. Maar naarmate de film vorderde, werd mij duidelijk dat ze juist daarom geschikt was voor deze rol.

ITW8
Chris Pine als Prince Charming (bron).

Van Rapunzel en haar prins kan ik dus helaas weinig zeggen, behalve dat ik hun rol graag meer uitgediept had gezien. En wat betreft Prince Charming: ik ben niet zo weg van Chris Pine, maar hij was daarom wel geloofwaardig als ‘charming, not sincere’ prins.

ITW10
Emily Blunt als de bakkersvrouw (bron).

Into the Woods vond ik een vermakelijke film, vooral omdat het geen standaard Disney film is over sprookjesfiguren. Ik ben geen megafan van musicalfilms (op de een of andere manier corresponderen film en musical niet in mijn hoofd), maar net als voor Mamma Mia, maak ik voor Into the Woods graag een uitzondering.


Heb jij Into the Woods al gezien?


IMG_3070

8 thoughts on “Into the Woods (2014)

  1. Deze film trekt me ook al een tijdje! BInnenkort toch maar eens kijken, lijkt me leuk! Ik ben ook geen fan van musicalfilms, maar Disney is bijna altijd goed 🙂 X

    Liked by 1 person

Leave a Reply

