Mijn voorbeeld: J. K. Rowling

Je komt af en toe vrouwen tegen waarvan je denkt: wauw, daar kijk ik tegenop. En dan niet in de negatieve zin, waarbij je je eigen gebreken in een vreselijk tl-licht ziet, maar in een positieve zin, waardoor je jezelf beter leert kennen en je misschien moed krijgt om dingen te doen die je altijd al had willen doen. Ik heb nog niet zolang op deze aardbol rondgelopen dat ik een dozijn vrouwen op kan noemen die zoveel voor mij betekend hebben, maar één daarvan is toch wel J. K. Rowling.

Foto's Internet-015
J. K. Rowling. Bronnen met de klok mee: Twitter, The Guardian, Naamloos.

Als schrijfster van een van mij favoriete serie boeken, was het voor J. K. Rowling haast onmogelijk om aan mijn aandacht te ontsnappen. Toen ik twaalf was, leerde ik de Harry Potter serie kennen. Toentertijd waren de eerste vijf boeken al uit. Op vakantie in Engeland (hoe toepasselijk!) las mijn moeder mij The Philosopher’s Stone voor en meteen daarna las ik het boek nog een keer, maar dan zelf. Ik vond het fantastisch. Rowling had een wereld gecreëerd waar ik in kon ronddwalen, lang nadat ik het boek had uitgelezen.

JKR4
J. L. Rowling bij de booksigning van Harry Potter and the Deathly Hallows (bron).

In de jaren daarna haalde ik de schade in door de andere vier boeken te lezen. Ik weet nog dat ik ze alle vijf verslonden had en dat het zesde boek uitkwam toen we op vakantie waren in Italië. Ik had alle boeken in de Nederlandse vertaling gelezen, maar ik kon niet wachten toen ik het Engelse origineel uit mijn moeders handen (die hem in Milaan had gekocht) kon grissen om hem te lezen. Toen alle boeken uit waren en de laatste film was gelanceerd, voelde het een beetje alsof mijn jeugd voorbij was. Ik was letterlijk met haar karakters opgegroeid.

Toen ik wat ouder werd, kreeg ik ook interesse in de vrouw achter de Harry Potter boeken. Ik ontdekte, zoals nu algemeen bekend is, dat Rowling geen makkelijk leven heeft gehad. Een van de eerste documentaires of films die ik over haar keek, was die hierboven. Hierin spreekt ze over de meest donkere periode uit haar leven, waarin ze depressief was. Ik was onder de indruk van haar verhaal, omdat ik toen ook besefte hoeveel de Harry Potter serie voor haar betekende. De serie heeft haar letterlijk uit het slob gehaald.

JKR5
J. K. Rowling (bron).

J. K. Rowling komt altijd heel vriendelijk en rustig op mij over, een beetje verlegen misschien wel. Dat laatste herken ik in mijzelf en hoewel ik niet de depressie doormaak die zij heeft doorgemaakt, kan ik een beetje indenken hoe het voelt om geen uitzicht te hebben. Ik vind het ongelofelijk dapper en hoopgevend dat ze zich daaruit heeft geworsteld door datgene te doen wat ze altijd al had willen doen: schrijven.

Deze speach van Rowling vond ik laatst, toen ik interviews met haar aan het kijken was. Het is een opname uit 2008, toen ze op Harvard de studenten toesprak die dat jaar waren afgestudeerd. In haar Commencement speach spreekt Rowling over de ‘benefits of failure’ en het belang van fantasie. Vooral het eerste sprak mij, als perfectionist met faalangst zijnde, aan. Rowling zei:

It is impossible to live without failing at something, unless you live so cautiously that you might as well not have lived at all – in which case, you fail by default.

Het is zo ontzettend waar en iets waar ik nog veel van kan leren. Het is erg geruststellend om dit van iemand te horen die zelf door een diep dal is gegaan, eruit is gekomen en kan zeggen: zo, dat was echt een ‘failure’, maar ik ben er overheen en er doorheen.

J. K. Rowling inspireert me. Niet alleen als schrijfster, maar ook als persoon. De ontwikkelingen die ze heeft doorgemaakt in de afgelopen twintig jaar tonen een karakter dat misschien niet altijd even zelfverzekerd is, maar dat dat wel steeds meer wordt en bovendien heel sterk is. Ik heb bewondering voor haar doorzettingsvermogen en positieve kijk op haar eigen leven. Ze heeft daarmee namelijk niet alleen veel invloed gehad op de populariteit van boeken en lezen in het algemeen, maar door haar eigen verhaal ook op het leven van heel veel van haar lezers.

Deze blog herinnert mij wel weer aan het feit dat ik eigenlijk nog niets van haar boeken voor volwassenen heb gelezen. Dat moest snel maar eens gebeuren!


Wie is jou grote voorbeeld?


IMG_3070

3 thoughts on “Mijn voorbeeld: J. K. Rowling

  1. Ik ben gek op J.K. Rowling. Heb vorig jaar de Harry Potter-serie opnieuw gelezen (heerlijk om terug die wereld in te gaan) en toevallig afgelopen maand zowel The Cuckoo’s Calling als The Silkworm (onder haar pseudoniem). Beide heel goed, maar natuurlijk totaal anders dan HP. Overigens vind ik het ook fantastisch dat ze in haar hoofd helemaal heeft uitgespeeld hoe het met de personages uit HP is afgelopen. Wat een toewijding. X

    Liked by 1 person

    1. Ja, dat vind ik ook zo geweldig! Zou het heerlijk vinden om daar meer over te weten, haha! Ik lees de Harry Potter-serie ook nog af en toe overnieuw, maar dan nu helemaal in het Engels. Toch leuker ;-)! Ga toch maar eens even haar nieuwe boeken lezen, want daar ben ik nu toch wel heel benieuwd naar geworden!

      Like

Leave a Reply

