Death Comes to Pemberley

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, kocht ik begin februari drie nieuwe boeken. Twee van Jane Austen zelf en een sequel op een van haar boeken, Pride & Prejudice. Death Comes to Pemberley is geschreven door de Engelse misdaadroman schrijfster Phyllis James. Ze pakt het verhaal van Elizabeth en Mr. Darcy op, zes jaar nadat Austen het eindigt. Met een spannende moordzaak op het landgoed van Pemberley, is de toon meteen gezet.

IMG_3161

In deze blogpost kon je lezen dat ik weer even in mijn Jane Austen fase was. Ik kocht Death Comes to Pemberley omdat ik de driedelige serie had gezien en ik erg benieuwd was naar het verhaal. Normaal ben ik niet erg gecharmeerd van misdaadromans (brrr, veel te eng), maar de serie was vrij soft (voor mij dus een pluspunt!) dus dat durfde ik wel aan. Bovendien had ik gelezen van Phyllis James een kwalitatief goede misdaad auteur was en zag ik al lovende recensies voorbijkomen. Mijn verwachtingen waren om meerdere redenen dus vrij hoog.

IMG_3164

Helaas, het boek was niet zo goed als ik, op basis van de serie, verwacht had. Het verhaal las makkelijk, maar op meerdere punten heeft James mij toch teleurgesteld.

Ten eerste het boek niet vanuit het oogpunt van Elizabeth geschreven. Dat maakte Pride & Prejudice zo sterk, omdat Austen de lezer via Elizabeth een interessante kijk gaf op de Engelse samenleving aan het begin van de negentiende eeuw. In Death Comes to Pemberley neemt Mr. Darcy echter vaker het verhaal over, omdat hij als getuigen wordt opgeroepen in het proces en Elizabeth op die plekken niet wordt toegelaten. In de serie wordt dat beter opgelost en speelt Anna Maxwell Martins een veel Elizabeth die veel doet denken aan de assertieve hoofdrolspeelster in Austens roman.

IMG_3162

Ten tweede vond ik bij nader inzien een ‘misdaadroman’ niet zo’n geslaagd format voor een sequel van een novel of manners. Ik dacht dat het best een geslaagde combinatie kon zijn, maar dit pakte, misschien juist wel door het hierboven genoemde punt, niet echt goed uit. Austens kracht lag in haar karakterschetsen en haar commentaar op de maatschappij en de manier waarop men met elkaar omging en etiquette wel of niet opvolgde. Austen schreef over het enigszins beschermde wereldje van goed gedrag, maar leverde daar tussen de regels door wel commentaar op. Als dat wegvalt, moet er wel een erg sterk format voor in de plaats komen en daarin is James niet echt geslaagd.

Austens fantastische karakterschetsen in Pride & Prejudice hebben er mede voor gezorgd dat men vele generaties later nog steeds graag haar boeken leest. Juist omdat Austen schreef vanuit het perspectief van Elizabeth, kon ze die karakterschetsen zo mooi uitdiepen. Het ging immers om Elizabeths relatie met andere personages (Mr. Collins, Charlotte, Mrs. Bennett) waardoor de beschrijvingen memorabel werden. James is hier echter niet goed in geslaagd, mede door ervoor te kiezen niet vanuit Elizabeths perspectief te schrijven.

Tot slot denk ik dat Death Comes to Pemberley minder charme voor mij had dan Pride & Prejudice omdat het doel het oplossen van de moordzaak was en niet het bij elkaar brengen van twee gelijkwaardige ‘geliefden’. In al Austens romans staat het huwelijk in al zijn vormen centraal, maar het is duidelijk wat Austens ideaal is: een huwelijk waarin de partners gelijkwaardig zijn. Dit is het geval bij al haar heldinnen, al moeten ze eerst het een en ander overwinnen. Emma haar arrogantie en egocentrische gedrag, Anne in Persuasion moet zich onder het juk van haar vader vandaan worstelen en leren om voor haar eigen mening uit te komen en Elizabeth moet inzien dat ze Mr. Darcy verkeerd heeft beoordeeld (prejudice, vooroordeel). Die zoektocht naar de juiste partner en de ontwikkeling van Austens hoofdpersonen, maakte deel uit van Austens magie.

Het is gek om te lezen dat James daarin niet is geslaagd, maar de makers van de serie wel. In de serie laten de makers Darcy door de omstandigheden een beetje terugkeren naar zijn trotse gedrag dat we kennen uit het begin van Pride & Prejudice. Dat zorgt voor een nieuwe spanning die we ook uit Austens roman kennen. Kunnen Elizabeth en Mr. Darcy het tij weer keren? Helaas is James daar dus niet in geslaagd.

IMG_3249

 

Door Death Comes to Pemberley ben ik Pride & Prejudice weer opnieuw gaan lezen. De bespreking kan je hier lezen. Daardoor kan ik toch wel stellen dat het boek van James vermakelijk was voor Austen fans die graag nog eens in de wereld van Pemberley duiken, maar dat James bij lange na niet kan tippen aan Austens meesterlijke schrijfstijl.

Ondanks het feit dat de serie op heel veel punten verschilt van het boek (niet alleen minder personages, maar ook andere wendingen), raad ik bovendien ook eerder de serie aan dan het boek. De makers en acteurs hebben daarin toch meer Austens geest weten te vangen dan James op de papieren pagina’s van Austens sequel.


Heb jij wel eens een bewerking of sequel op Austens romans gelezen? Wat vond je ervan?


IMG_3070

 

5 thoughts on “Death Comes to Pemberley

  1. Fijne review! Ikzelf vind de boeken van Jane Austen ook fantastisch, maar ik denk dat ik aan de hand van je review Death Comes to Pemberley maar laat liggen… Misschien de serie eens proberen 😉 X

    Liked by 1 person

Leave a Reply

