The Tea Tag

Ik post al zoveel reviews van theeën online, dat het misschien wel eens tijd werd voor een heuse tag over thee. In deze blogpost beantwoord ik de gekste vragen over de serieuze business van het theedrinken. Waar, wanneer, hoe, met wie en waarmee? Alle prangende vragen worden vandaag beantwoord!

Foto's Internet-008
Dat ik gek was op thee en high en afternoon tea kon je o.a. hier lezen. V.l.n.r.: Theekopje | Losse thee schenken | Theeset | Theezakjes.

Iris van todayslipstick wees me op de Tea Tag. Ik heb de vragen van haar blog gemengd met vragen van de Engelse Leona om een best of both te krijgen. Hier komen ze!

1. Hoe leerde je thee drinken en wat voor thee dronk je als eerste?
Hoewel mijn ouders ook koffie drinken, hebben ze ook altijd veel thee gedronken. ‘s Ochtends was het voor hen altijd koffie en voor ons (mijn broertje en ik) melk bij het ontbijt. Maar ‘s middags, als we terugkwamen van school, was het tijd voor thee. Ik denk dat we in het begin nog sap dronken, maar op een gegeven moment moet het zijn overgegaan op thee. Ik denk dat dat bij mij nog best even heeft geduurd, maar ergens tijdens de middelbare school ben ik overstag gegaan. Waarschijnlijk waren rooibos of earl grey de eerste smaken die ik leerde kennen (al is rooibos technisch gezien geen ‘echte’ thee), want die dronken mijn ouders altijd. De laatste jaren proberen ze koffie overigens steeds meer te laten staan en hebben ze een uitgebreide collectie soorten thee in het keukenkastje staan!

SAM_0032

2. Waar kan je de beste thee drinken?
Ik kan erg genieten van een heerlijk kopje thee thuis op de bank. Gewoon in m’n uppie. Maar omdat ik in mijn eentje niet altijd de rust vind (of neem) om er echt van te genieten, vind ik het ook heerlijk om in een café iets te drinken. Of meteen een leuke afternoon tea te regelen, natuurlijk. Hierboven zie je een soort café waar ik afgelopen zomer was. Het staat in Stockholm en daar hadden ze over twee wanden verspreid tientallen soorten thee. Ik vind het ontspannend om ergens te gaan zitten met goed gezelschap, een lekkere thee uit te kiezen en dan uren te kletsen. En dan het liefst wel een café waar ze het in een kan serveren, dat is het toppunt van relaxen en verwennen!

3. Hoe drink je jouw thee (melk, suiker, citroen) het liefst?
Hangt van de thee af. Sowieso drink ik thee altijd zonder suiker. Citroen heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat klinkt best als een goede combinatie met een English Breakfast. Melk gebruik ik wel vaak, vooral in theeën als Earl Grey of de Herfststorm van Pickwick. Maar meestal zonder een toevoeging.

4. Sterke thee of juist niet?
Hmm, lastige! Ik hou in principe wel van sterke thee, er mag wel wat smaak en zitten en van die kopjes waar je het theezakje drie keer in hebt gedoopt, daar moet ik niet veel van hebben. Maar als de thee zo zwart ziet dat het op het eerste gezicht net koffie is, dan sla ik hem ook over.

DSCF7252

5. Met wie drink je het liefste thee?
Ik vind het dus prima om thee alleen te drinken, maar met een vriendin is het dubbel zo gezellig. Altijd als mijn buurvrouw (en tevens beste vriendinnetje) een avondje vrij hebben, kruipen we bij elkaar op de bank en leuten we thee totdat we naar de wc rennen. Ook fijn om dit ‘s middags te doen, nadat je een lange wandeling hebt gemaakt in de frisse buitenlucht!

6. Op welk moment van de dag drink je thee?
Eigenlijk altijd wel. ‘s Ochtends ben ik soms een beetje te gehaast als ik snel naar college moet, maar in principe drink ik het van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds. ‘s Avonds ga ik dan sneller voor een Earl Grey of iets in die trant. Zowel ‘s ochtends als ‘s middags drink ik groene of witte thee of kruiden infusies.

IMG_3245

7. Wat is je favoriete soort en wat vind je minder lekker?
Hmm, moeilijk. Ik hou van veel soorten. Ik zou niet zonder Earl of Lady Grey of een andere zwarte thee met melk kunnen. Dat is gewoon zalig. En groene en witte thee vind ik ook erg lekker. Wat ik echt verschrikkelijk vies vind, zijn al die vruchten theeën. Zo nep ‘zoet’, daar maak je mij echt niet blij mee!

8. Wat voor soort thee zou je nog willen uitproberen?
Ik zou mij nog wel wat meer willen verdiepen in de echte zwarte theeën. Ik weet er vrij weinig over en aangezien ik Earl en Lady Grey erg lekker vind, moet ik daar maar eens wat meer van proberen!

IMG_3241

9. Liever losse thee of een theezakje?
Als ik losse thee gebruik, dan heb ik echt de tijd om ervan te genieten. Een theezakje is lekker makkelijk en vind ik ook prima, maar omdat losse thee voor mij echt staat voor ontspannen en de tijd nemen, kies ik daarvoor.

10. Thee uit een glas, een kopje of een mok?
Een mok!

11. Als je je eigen smaak mocht creëren, hoe zou die dan ruiken smaken?
Oh! Warm en kruidig denk ik. Niet te veel geuren en smaken tegelijk, maar hij zou naar een herfstige warmte ruiken. Ik denk dat ik zou gaan voor een zwarte thee met kaneelachtige accenten.

Zo, dat was ‘m! Neem de tag gerust over enne … schenk nog maar eens in!


 

Wat is jouw favoriete thee?


IMG_3070

7 thoughts on “The Tea Tag

    1. Tea fans united, haha! Ik voel me altijd heel stom als mensen vragen ‘Wil je koffie?’ en ik zeg: ‘Nee, doe maar thee …’ Maar er gaat gewoon niets boven ‘heet water met een smaakje’ 🙂

      Like

Leave a Reply

