It’s A Classic! | Pride & Prejudice

Pride & Prejudice is veruit een van mijn favoriete boeken. Ik leerde, zoals de meesten denk ik, de verhalen van Jane Austen kennen door de filmadaptaties van haar boeken. De film Pride & Prejudice uit 2005 met Keira Knightley in de rol van Elizabeth, vond ik fantastisch. Toch las ik pas een paar jaar later voor het eerst het boek. Ik denk dat ik verwachtte dat het boek heel ‘oud’ zou zijn, zowel qua taalgebruik als manier van schrijven. Ik kon me niet meer in een boek vergissen. Pas las ik het boek opnieuw en werd het me weer duidelijk waarom ik dit van Austens verhalen de meest sprekende vind.

IMG_3249

Toegegeven, het is niet echt origineel om Pride & Prejudice fantastisch te vinden. Van Austens romans is het ongetwijfeld de meest geliefde. En ondanks het feit dat ik al haar verhalen stuk voor stuk prachtig vind, heeft Pride & Prejudice toch altijd een speciaal plekje gehad.

‘It is a truth universally acknowledged, that a single man in posession of a good fortune, must be in want of a wife.’ Zo begint Austen haar verhaal over de familie Bennet in Hertfordshire. Mr. en Mrs. Bennet hebben vijf dochters tussen de vijftien en begint twintig. In die tijd een vrij ongelukkige samenstelling van een gezin, vooral als de erfenis zo was geregeld dat die alleen overgaat op een man, in dit geval Mr. Bennets neef Mr. Collins. Omdat de vijf Bennet dochters vrijwel niets hoeven te verwachten als hun vader komt te overlijden, ziet Mrs. Bennet het als haar taak haar dochters zo snel mogelijk uit te huwelijken aan een goede partij.

IMG_3243

Het boek begint met een enthousiaste Mrs. Bennet die haar man komt vertellen dat Netherfield, het grote landhuis in de buurt, ‘eindelijk’ is verhuurd. En wat interessanter is: aan een rijke en single man, Mr. Bingley. De bewuste gentleman arriveert in Hertfordshire met zijn entourage, waaronder ook zijn vriend Mr. Darcy.

De hoofdpersoon is Elizabeth, de op haar zus Jane na oudste en verstandigste van het gezin. Het is niet nodig hier een gedetailleerde samenvatting te geven, of om überhaupt het verhaal in een paar regels te omschrijven. Ik zou het geen eer aan doen. Het is wel overduidelijk een novel of manners, zoals dat zo mooi wordt gezegd: een roman over normen en waarden, etiquette en gedrag van een bepaalde klasse.

IMG_3244

Ik heb Pride & Prejudice inmiddels meerdere malen gelezen en heb er iedere keer weer van genoten. Deze keer was de aanleiding het boek Death Comes to Pemberley, door P. James, een sequel op Austens boek. Ik had het idee dat, mede doordat ik de serie die op James’ boek was gebaseerd, James een andere Elizabeth en Darcy schetste dan die ik kende van Austen. Daarom pakte ik haar versie er maar weer eens bij.

Wat ik fantastisch vind aan Pride & Prejudice en wat ik vaak miste bij James’ sequel, waren de fantastisch karakterschetsen van Austen. Tijdens het lezen op mijn e-reader heb ik passages gemarkeerd van dat soort karakterschetsen, maar ik heb nu geen idee welke ik moet kiezen om te quoten. Omdat de roman geschreven is in de negentiende eeuw (1813 om precies te zijn), verwacht je niet dat het een kritische schets geeft van de omgeving waarin de karakters zich bewegen. Maar juist dat doet Austen voortreffelijk. Weer opnieuw heb ik hardop gelachen om haar beschrijvingen van Mr. Bingley en zijn hatelijke zus, van Mr. Darcy, Elizabeth en niet te vergeten Mr. Collins!

IMG_3248

De taal is verrassend makkelijk te volgen. In de twee eeuwen die volgden is de Engelse taal nauwelijks veranderd – een heel verschil met het Nederlands, dat echt enorme veranderingen heeft ondergaan in de afgelopen eeuwen. Austen is ook nergens stijf. Natuurlijk, mannen en vrouwen kunnen niet zoals wij in de eenentwintigste eeuw even ‘daten’, maar Austen is nergens ongewoon stijf. Een van de mooiste hoofdstukken vind ik het een na laatste hoofdstuk, waarin Mr. Darcy en Elizabeth aan elkaar vertellen wanneer ze verliefd werden op elkaar. Het is zo … hedendaags, dat je haast vergeet dat het gaat om een roman uit 1813.

Pride & Prejudice is een boek dat ik ook de komende jaren nog met veel plezier zal lezen. De familie Bennet blijft mij verbazen en boeien en Elizabeths sterke karakter is ook nu nog een voorbeeld voor mij. Eigenzinnig, ruimdenkend, vrij – met recht een tijdloze heldin.


Heb jij Pride & Prejudice gelezen? Wat vond je ervan?


IMG_3070

4 thoughts on “It’s A Classic! | Pride & Prejudice

Leave a Reply

