Burt’s Bees lip balm

Toen ik laatst bij de Etos binnenliep voor wat kleine boodschappen, zag ik uit mijn ooghoek een paar lip balms van Burt’s Bees liggen. Aangezien die van mij toch bijna op waren en ze in de winter meer dan een welkom zijn, nam ik ze mee. 

IMG_3212

Ik vind de producten van Burt’s Bees er altijd zo verschrikkelijk leuk uitzien. Tsja, ‘t oog wil ook wat! Ik ben eigenlijk niet zo heel kieskeurig wat betreft een lip balm. In de winter heb ik snel last van droge lippen, dus de balm moet vet genoeg zijn om dat te voorkomen. Oh ja, en ik hou niet van chemische geurtjes, dus geen fake aardbeien ‘smaakjes’ voor mij!

IMG_3213

Neem vooral even een kijkje op de website van Burt’s Bees; onder ‘Our History’ staat het interessante verhaal verteld van oprichters Roxanne en Burt. Het merk streeft ernaar natuurlijke producten te gebruiken, want:

Nature knows best. This, more than anything, has been our guiding star since we made our first lip balm all those years ago. As we’ve grown, we’ve gotten better and better at choosing and fusing raw ingredients-from root and stem and bark and blossom-that work in harmony with your skin’s natural chemistry.

Als voorbeeld van een natuurlijk ingrediënt dat in veel van hun producten zit, geven ze bijenwas:

Beeswax is another natural solution to a common cosmetic problem: holding ingredients together. An excellent binder, Beeswax works with the same efficacy and flexibility of harsher synthetic formulations. It helps seal in moisture and keep skin conditioned. And, of course, it looks, feels and smells delicious. (Bron.)

Dat iets volledig natuurlijk is, betekent niet automatisch dat het ook goed is voor jou, zeker wat betreft verzorgingsproducten. Iedereen heeft een andere huid, dus iedereen reageert anders op zalfjes en andere smeersels. Als je een gevoelige huid hebt, kan je alsnog een reactie krijgen van een natuurlijke olie.

IMG_3216

Goed, naar de lippenbalsems! Ik koos voor een balsem met honing en een met granaatappelolie – dat leek mij gewoon erg spannend! Ik reageer zelf wel allergisch op granaatappel als ik het eet, maar in kleine hoeveelheden en bewerkt heb ik daar geen last van! Op deze pagina van Burt’s Bees kan je de volledige collecte van hun lippenbalms zien. Die met mango klinkt ook erg goed …

IMG_3225

De balsem met de granaatappelolie heeft een rozerode kleur, maar daar zie je vrijwel niets van als je het hebt aangebracht. Gelukkig maar, want daar houd ik helemaal niet van. Hij ruikt wel iets typisch: niet echt een granaatappelgeur en ik weet ook niet of ik dat nu lekker vind. De honingbalsem ruikt dan weer wel echt heerlijk naar honing.

IMG_3229
Ingrediënten van de lippenbalsem met honing.

De ingrediëntenlijst van de balsem met honing is een stuk korter dan de andere lijst: toch vaak een goed teken. Hoe minder ingrediënten, hoe minder troep. Alleen de laatste twee op de lijst, benzyl benzoate en coumarin, twee soorten parfums, kunnen irriterend zijn. Ze staan wel helemaal onderaan, dus er zal niet veel van inzitten. Ik had er in ieder geval geen last van!

IMG_3230
Ingrediënten van de lippenbalsem met granaatappelolie.

Van de ingrediënten in de lippenbalsem met granaatappelolie zijn benzyl salicylate, cinnamal, citral, eugenol, geraniol, hydroxycitronellal, limonene en linalool (parfums) mogelijk irriterend voor de huid. Ze staan wel helemaal onderaan de lijst, dus er zal niet veel van inzitten en ook van deze balsem kreeg ik geen reactie.

IMG_3224

Ik vind ze fijn! Vooral de balsem met honing vind ik erg prettig, zeker omdat hij daadwerkelijk naar honing ruikt. Hmm …


Kende jij Burt’s Bees al?


IMG_3070

Leave a Reply

