E-reader of papieren boek?

E-readers zijn hot en happening. Ze zijn klein, dun en licht van gewicht en zijn daarmee alles wat een papieren boek niet is. Geen gezeul meer met dikke boeken op vakantie of onderweg in de trein of bus. Als je de positieve geluiden hoort, zou denken dat het fysieke boek over een aantal jaar helemaal verdwenen is en we alles van Harry Potter tot ingewikkelde materie op onze elektronische versies lezen. Maar zijn er echt alleen maar voordelen voor de e-reader te bedenken? En is het papieren boek ten dode opgeschreven?

Een snelle blik op mijn blog doet je mijn antwoord waarschijnlijk al raden: nee, het papieren boek is niet dood en de e-reader is niet alleen maar onwijs handig. Ik beschik over beide versies en gebruik ze allebei met veel plezier.

IMG_2710

Ik beschik zelf over een Kobo Aura. Nu bij Bol.com voor € 119,- te koop, maar ik kocht hem driekwart jaar geleden voor € 99,- bij de Mediamarkt. E-readers zijn niet duur en er zijn vaak aanbiedingen te vinden waardoor je ze voor nog goedkoper op de kop kunt tikken. Ze zijn er dan ook in veel soorten en maten. Ik wilde zelf graag een e-reader omdat ik er enerzijds teksten voor mijn studie op wilde lezen en anderzijds omdat het mij heerlijk leek voor op vakantie. Ik hou heel erg van het papieren boek, maar eerlijk is eerlijk: gezeul met dikke pillen op reis, daar wordt niemand blij van.

Ik wilde perse een e-reader met verlichting erin. Dus niet zo’n lampje bovenop, maar ingebouwd. Daar ben ik nog steeds erg blij mee. Uiteindelijk gebruik ik hem niet voor teksten of boeken voor mijn studie, maar vooral ‘s avonds voor het slapen in bed. De verlichting is dus echt een uitkomst!

IMG_2713

Door mijn e-reader heb ik echt het Gutenberg Project ontdekt en leren waarderen. Heel veel ‘oude’ klassiekers kan je daar gratis downloaden voor je e-reader. Omdat op die boeken geen auteursrechten meer zitten, zijn ze voor iedereen toegankelijk. Echt een uitkomst als je zoals ik een voorliefde hebt voor bijvoorbeeld Engelse klassiekers.

Lezen is voor mij echt ontspannen, maar zeker ‘s avonds lees ik graag boeken die mij rust en plezier geven. Al Austens romans, maar bijvoorbeeld ook die van Jules Verne, staan op mijn e-reader. Heerlijk om daar nog even een kwartiertje of half uurtje uit te lezen. Emma heb ik geheel op mijn e-reader gelezen en dat beviel mij uitstekend. Ook Pride & Prejudice lees ik nu (na een de papieren pocket te hebben stukgelezen) op mijn Kobo.

IMG_2714

Ook leuk vind ik dat je je leesproces kan bijhouden. Het is gewoon heel erg stimulerend om te zien dat je steeds meer leest. Dat houdt je e-reader bij in percentages per boek.

Dat mijn Kobo Aura, ook inclusief hoesje, erg compact en bovendien licht is, heeft er ook voor gezorgd dat ik hem vaak meeneem. Ondanks dat ik op kamers woon, reis ik nog vrij vaak met de trein. Ook al duurt een ritje maar een kwartier, ik lees dan graag weer een stukje verder. Een papieren boek neem ik veel minder snel mee: alleen een klein pocketboekje is geschikt om in een ‘bescheiden’ tas te gooien. Bovendien kan een boek sneller beschadigen, terwijl de harde cover van mijn Kobo de e-reader goed beschermd.

IMG_3175

Toch kan ik niet zonder mijn ‘echte’ boeken. Als ik alleen van de verhalen had gehouden, had ik misschien wel met e-reader door het leven gekund, maar ik houd ook van de boeken zelf. Ik kan oprecht blij worden van nieuw boeken: van hun mooie kaften, de nieuwe, frisse pagina’s en de heerlijke nieuwe-boeken-geur … (oké, over dat laatste zijn de meningen verdeeld ;-).

Ik neem ze dan wel niet makkelijk mee op reis, maar mijn ideale ontspanningsmoment is wanneer ik mij lekker op de bank kan nestelen met een goed, dik boek. Het idee mij helemaal in het verhaal te mogen verliezen en uiteindelijk het dikke boek uit te hebben: die voldoening is er niet helemaal bij een e-reader. Daar leg je geen dikke pil opzij, maar sla je de cover dicht en dat was dat. Daar kunnen de leesvorderingen in percentages niet tegenop!

IMG_3085

Ik word dan ook oprecht gelukkig bij het zien van een volle boekenkast. Of een stapel boeken, nonchalant neergelegd op mijn kastje. Bovendien zijn boeken mijn ultieme ik-mag-mijzelf-ergens-mee-belonen-cadeautjes, dus de meeste boeken waren al prestaties of belevenissen voordat ik ze had gelezen.

Ook qua studie geef ik nog steeds de voorkeur aan het papieren boek of de uitgeprinte tekst en artikels. Ik heb het even geprobeerd op mijn e-reader, maar als je aantekeningen moet of wilt maken, is dat gewoon niet ideaal. Aantekeningen (‘markeringen’) kan je wel maken, maar het is toch een gepriegel. Een e-reader is nu eenmaal een tablet, dus hij reageert niet al te best op kleine en specifieke aanrakingen. Ik gebruik het wel af en toe om citaten in boeken te markeren, zodat ik ze eventueel later kan gebruiken voor een recensie, maar voor studie is het geen uitkomst.

Als je mij de keus zou geven tussen een e-reader of een papieren boek, zou ik niet willen kiezen. Uiteindelijk zou ik misschien toch altijd gaan voor het laatste, gewoon omdat ik mijn boeken niet kan missen en mijn boekenkast echt een doorsnede is van mijn leven tot nu toe. Maar ik ben ook erg gesteld geraakt op het gemak van mijn e-reader, zeker voor op reis of aan het einde van de dag. Gelukkig hoef ik niet zonder een van beide …


Heb jij voorkeur voor een e-reader of een papieren boek?


IMG_3070

One thought on “E-reader of papieren boek?

Leave a Reply

