Pukka thee: Wild Apple & Cinnamon

Toen ik laatst De Droom van Utrecht binnenliep, zag ik dat er een nieuwe hoek was vrijgemaakt voor Pukka thee. Ik kende het merk wel van horen zeggen, maar ik was nog nooit echt op onderzoek uitgegaan. Nu stond ik ineens voor rijen en rijen aan Pukka thee! Alle soorten en smaken die je je maar kon bedenken. En alsof dat nog niet genoeg was, vertelde de eigenaar van de winkel mij dat er nog meer smaken aan zouden komen. Benieuwd welke smaak ik meenam en wat ik ervan vond? Klik dan snel verder!

IMG_3105

Sinds ik English Tea Shop ontdekte, ben ik me meer gaan verdiepen in biologische en Fair Trade thee. Ik dacht dat er nog niet veel thee was die daaraan voldeed, maar de thee-branche liep verder vooruit dan ik dacht. Naast English Tea Shop lopen ook Clipper en Pukka voorop.

Op de Nederlandse website legt Pukka meer uit over hun assortiment:

Onze passie ligt bij het maken van heerlijke kruidenthee, waarbij de beste biologische kruiden gebruikt worden. Onze kruidentheëen kunnen op elk moment van de dag gedronken worden, passend bij je behoefte en stemming.

Elke melange is samengesteld door onze kruidenmelangeur Sebastian Pole. Hij gebruikt hierbij zijn uitgebreide kennis en kunde van kruiden, om heerlijke biologische kruidentheeën te maken. Elk met hun eigen heerlijke smaak en unieke eigenschappen om je gezondheid in balans te houden. (Bron.)

Over het biologische aspect zeggen ze het volgende:

Onze ingrediënten zijn 100% natuurlijk en biologisch, zonder toevoeging van kunstmatige smaak- of zoetstoffen. We reizen letterlijk de wereld af, op zoek naar de beste kruiden, vol smaak!

Wij betrekken al onze ingrediënten van zelfstandige boeren om te verzekeren dat dit minimale gevolgen heeft voor het milieu en maximaal voordeel voor de kwekers. (Bron.)

Klinkt goed!

IMG_3108

Als ik de verpakking inspecteer, zie ik inderdaad de logo’s waar ze op doelen: links drie ‘biologische’ logo’s, o.a. van AB en het Euro-leaf, een kosher logo en een Fair Wild logo. Voor de biologische logo’s/certificaten geldt dat een product ten minste voor 95 % uit biologische ingrediënten moet bestaan. Voor zover ik heb kunnen achterhalen, lijkt Fair Wild veel op Fair Trade, alleen focust Fair Wild zich op ‘wild collection, while most other Fair Trade schemes have been designed for the certification of agriculture and products derived from it’ (bron). Andere theeën van Pukka dragen overigens ook het Fair Trade label, net zoals bij English Tea Shop het geval is (meestal de theeën waar ‘echte’ thee in zit, en dus geen kruiden melanges).

Tot zo ver de beloftes, nu de echte test: de thee zelf. Ik ging voor Wild Apple & Cinnamon with Ginger. Het rook (ja, ik snuffel aan verpakkingen) zo lekker!

IMG_3104

De thee is cafeïnevrij en heeft de volgende ingrediënten: kaneelbast (28%), zoethoutwortel, gemberwortel (14%), sinaasappelschil, kamillebloem, wilde appel (6%), kardemompeul, sinaasappel essentiële olie aroma, kruidnagel.

IMG_3111

De thee ruikt vooral naar de kaneel en smaakt vooral naar zoethout. Ik had, mede vanwege de naam, toch iets meer appelsmaak verwacht. Als een soort vloeibare appeltaart of zo. Gelukkig hou ik van zoethout en de thee heeft me dan ook helemaal niet teleurgesteld. Of ik hem heel bijzonder vind, weet ik niet, maar lekker is hij wel. Ik vond € 3,99 wel een beetje veel voor een doosje thee met twintig theezakjes/kopjes thee (toch € 0,20 per kopje!), maar dat is vast de prijs voor het feit dat het biologisch is en Fair Wild.

Op pukkaherbs.nl kun je nog meer lezen over Pukka en een overzicht vinden van hun theeën (hier). De lijst is niet volledig, want in De Droom van Utrecht zag ik er veel meer staan en op de website staat Wild Apple & Cinnamon er niet eens bij. Ik ben erg benieuwd naar hun Three Mint (met pepermunt, kruizemunt en veldmunt) en Original Chai (zwarte thee met kaneel en kardemom)! Pukka is bij veel fysieke winkels (o.a. een kleine collectie bij Sissy-Boy!) en online (o.a. via de Vitamine Store en wederom Sissy-Boy) te verkrijgen. Ik zeg: snel even langsgaan!


Kende jij Pukka al?


IMG_3070

2 thoughts on “Pukka thee: Wild Apple & Cinnamon

Leave a Reply

