5x Comfort food

Er zijn van die dagen dat je echt geen zin hebt om te koken. Maar om nu meteen naar de dichtstbijzijnde snackbar te hollen, gaat je ook weer te ver. Vandaag deel ik vijf makkelijke en snelle recepten die gezonder zijn dan de gefrituurde alternatieven en die je na één keer uit je hoofd kan klaarmaken. Kan jij lekker met verstand op 0 boodschappen doen en toch genieten van lekker eten!

Recepten3
Coq au vin blanc door Donal Skehan.

Ik hou van eten. Ik weet niet hoe het met andere vrouwen zit, maar het idee dat liefde bij mannen door de maag gaat, vind ik persoonlijk maar eenzijdig. Mijn lichaam maakt gelijk allemaal verliefde hormonen aan als er een dampende pan met heerlijkheid op tafel wordt gezet. Maar goed, we zijn niet allemaal een sterrenkok en hebben niet iedere dag de tijd, energie en het geld (!) om een heerlijke, chique coq au vin blanc op tafel te zetten …

De recepten die ik ga delen zijn voor een groot deel van de Allerhande. Al heel vaak hebben de 15 minuten recepten me gered van een avondje droog brood eten of een pak Unox soep opwarmen. En belangrijker nog: ze zijn heerlijk en geven je een instant blij gevoel!

Vastleggen in volledig scherm 3-2-2015 211413.bmp
Snelklaarcouscous van Allerhande, AH.

Couscous met tuinerwten, rode ui, spekjes en feta
Dit recept kan je onder de titel ‘Snelklaarcouscous’ op de AH website vinden. In de loop der tijd heb ik er een eigen draai aangegeven. Het originele recept is met gerookte kipreepjes, rode ui en een citroen. Ik vervang de kipreepjes altijd door een zakje spekjes (van AH basic). Natuurlijk moet je die wel even aanbakken en aangezien je gerookte kipreepjes zo kan toevoegen, zijn spekjes wel even iets meer werk. Maar ik houd niet van gerookte kip, dus dat heb ik er wel voor over. Bovendien is het spek zout, zodat je bijna geen zou meer hoeft toe te voegen, alleen wat peper.

De rode ui voeg ik alleen toe als ik dat toevallig in huis heb en de citroen heb je eigenlijk alleen nodig voor een beetje bite, dus daarvoor gebruik ik een klein flesje met citroensap (gewoon bij de supermarkt te koop). Ik heb eigenlijk standaard wel couscous in huis. Zo makkelijk! Het enige wat je dan nog moet kopen zijn spekreepjes, feta en tuinerwten (allemaal AH basic). Als ik weet dat ik een week weinig tijd ga hebben om te koken, zorg ik dat ik dit altijd in huis heb. Het recept is voor 4 personen. Heel handig, want het is zowel warm als koud heerlijk, dus hier kun je makkelijk twee dagen mee doen.

Preistamppot met roomkaas en spekjes
Net als de ‘Snelklaarcouscous’ heb ik dit in de loop der tijd aangepast. Ook dit recept was met gerookte kipreepjes en die heb ik net als bij de couscous vervangen voor spekjes. De knoflook laat ik er eigenlijk altijd uit, net als de bieslook. Als je dat toevallig in huis hebt is het een leuke toevoeging, maar ik mis het absoluut niet. De ui voeg ik alleen toe als ik daar aan denk, maar eerlijk gezegd smaakt en ruikt de prei genoeg naar ui, dus ook dit is geen noodzakelijke toevoeging.

Je kan dit recept dus zo basic maken als je wilt. Met een ruime kilo aardappelen, twee preien, een beetje roomkaas en spekreepjes kan je dus al een heerlijke stamppot maken. Oh, wat is dit heerlijk in de winter! Echt een aanrader! Je kan het recept vinden op de AH website.

Groentepannetje met kapucijners en andijvie
Het recept van dit groentepannetje kan je vinden op de AH website. Ook hier vervang ik altijd de gerookte kipreepjes door spekreepjes, gewoon een heel zakje. Gewoon eerst de spekjes aanbraden (hoef je ook geen boter of olie te gebruiken voor ‘t geheel), dan het ingevroren Hollandse groentepannetje en vervolgens de zilveruitjes, kapucijners en andijvie.

Bij het zien van het recept in de Allerhande was ik niet erg gecharmeerd, maar toen ik het eenmaal had gegeten … Oh, wat lekker! Super makkelijk te maken, want het is net als de couscous binnen 15 minuten klaar. Bovendien zitten er lekker veel groenten in en je kan het makkelijk vegetarisch maken door de spekjes eruit te laten. De zilveruitjes vond ik er verrassend lekker bij en de kerriepoeder geeft het geheel wat meer een oosters tintje. Ook dit is trouwens koud ook nog prima te eten!

Kip-in-rode-wijn-stoof
Volgens AH is dit een 15 minuten recept, maar over de aardappelpartjes en de groenten doe ik toch altijd wat langer. Toch kan je hiermee binnen 20 minuten een zeer degelijke maaltijd op tafel zetten! Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat ik erg veel hou van spek(jes), want ook hier vind je dat terug. Het is gewoon erg makkelijk en geeft meteen smaak af. Als je het jezelf makkelijk wil maken (en afwas wil besparen), schuif je een schaal met aardappelpartjes in de oven. Even insmeren met olijfolie en gedroogde of verse rozemarijn, dan hoef je daar 15-20 minuten niet meer naar om te kijken.

Qua groenten ben ik zelf niet zo van de broccoli, maar boontjes of erwtjes werken net zo goed. Hup, een diepgevroren groenten in de pan en binnen een paar minuten is je twee ons groenten klaar! De kip zelf heeft ook maar heel kort nodig. Vergeet vooral ook daar de rozemarijn niet, dat gaat heel goed samen. Bovendien lekker bij je gekruide aardappelpartjes!

Recepten4
Groenten uit de oven van Table for Two.

Groenten uit de oven
Het laatste recept is eigenlijk meer een ratatouille dan echt een recept. Je kan het helemaal aanpassen naar wat je toevallig nog in de koelkast hebt liggen of waar je zin in hebt. Het enige wat je hoeft te doen, is de oven voor te verwarmen op 200 °C, de groenten te snijden, aardappelpartjes of -blokjes en eventueel kleine chipolataworstjes toe te voegen (even door de helft snijden gaart beter). Voor de groenten gebruik ik eigenlijk standaard drie paprika’s (groen, geel en rood), een courgette en een ui. Dat, plus de aardappelpartjes en een stukje vlees, is meer dan genoeg voor vier personen. Soms voeg ik champignons toe (erg lekker!), spekjes (natuurlijk), maar wortel, aubergine, tomaten, etc. zijn ook prima toevoegingen.

Hoe lang je de groenten in de oven laat, hangt af van hoe dik/groot je de groenten snijd. Meestal hou ik drie kwartier aan, omdat vooral de courgette wat tijd nodig heeft. De aardappelpartjes of -blokjes kan je prima aan de gesneden groenten toevoegen, net als de chipolataworstjes, maar wil je ze knapperig houden, dan kun je ze beter op een aparte bakplaat in de oven schuiven of even bakken in een koekenpan.

DeathtoStock_Medium1
Bron: Death to the Stock Photo.

Zo, dat waren mijn tips voor snelle en makkelijke recepten. Als je ze een keer hebt gemaakt, zal je merken dat je op drukke dagen zonder problemen de drukke supermarkten trotseert en met verstand op 0 alles in huis kan halen voor simpele maaltijd. Ik zeg: eet smakelijk!

IMG_2977
Appel uit de oven, Tale of the Lime Tree. Klik afbeelding voor recept.

Oh, enne … toetje, anyone?


Wat zijn jou go-to recepten op een drukke dag?


IMG_3070

Leave a Reply

