Death comes to Pemberley (de TV-serie)

Pride & Prejudice is ongetwijfeld Austens meest bewerkte roman. De tv-serie met Jennifer Ehle en Colin Firth (1995), de Bolleywood film Bride & Prejudice (2004) en de meest recente film met Keira Knightley en Matthew Macfadyen (2005) zijn ongetwijfeld de bekendste.

Death comes to Pemberley TV-series

 Death comes to Pemberley (2013). Bron: YouTube.

Nieuw in het rijtje is geen bewerking van Austens roman, maar een sequel. Phyllis James, een Engelse schrijfster van misdaadromans, schreef in 2011 Death comes to Pemberley.  Zes jaar nadat Pride & Prejudice eindigt, pakt James Austens verhaal op.

Death comes to Pemberley book

Death comes to Pemberley, € 11,49 via Bol.com.

Het verhaal
Elizabeth en Darcy zijn al jaren getrouwd en hebben inmiddels een zoontje. Pemberley maakt zich klaar voor het jaarlijkse bal. Elizabeths zus Lydia en schoonbroer George Wickham zijn zoals ieder jaar niet uitgenodigd vanwege Wickhams dubieuze verleden, maar zijn toch onderweg naar het bal als ‘verrassing’. Ze reizen samen met Wickhams goede vriend Captain Denny. Halverwege de reis krijgen Denny en Wickham ruzie en stormen de twee uit de koets het bos in. Niet lang erna zijn twee schoten te horen. In paniek racet de koetsier met een hysterische Lydia door naar Pemberley om hulp te vragen. Darcy zet samen met zijn neef Colonel Fitzwilliam een zoektocht op touw en vinden tot hun grote schrik Danny’s levenloze lichaam en een compleet waanzinnige Wickham. Wat volgt is een spannende zoektocht naar de moordenaar en vooral: het motief.

De serie
Ik heb zelf het boek nog niet gelezen. Toen ik erachter kwam er een serie was gemaakt over het leven van Austens karakters na Pride & Prejudice, wilde ik die meteen zien. Ik kon zogezegd niet wachten tot de gedulde postbezorger van Bol.com het boek zou leveren. Het is onderweg en ik wil – ondanks dat ik de serie nu al heb gezien – nog steeds erg graag het boek lezen. Dat geeft denk ik wel aan dat het een sterk verhaal is.

Zowel het boek uit 2011 als de driedelige BBC-serie uit 2013 zijn bijzonder goed ontvangen door critici, dus ik had hoge verwachtingen. De serie is op 26, 27 en 28 december uitgezonden en elke aflevering duurde een uur. Ik heb zelf alle afleveringen op een luie zaterdag achter elkaar gezien.

Foto's Internet-010

Bronnen met de klok mee: BBC, Telegraph, The Guardian, PBS.

Ik kan nog niks zeggen over de vergelijking van de serie met het boek, maar de serie vond ik in ieder geval erg de moeite waard. Aan het verhaal en het plot is te merken dat James zelf een begenadigd schrijfster van detective verhalen was. Ik vond het origineel omdat ze haar geheel eigen draai heeft gegeven aan de door Austen zo nauwkeurig uitgewerkte karakters. De kostuums, de beelden en de muziek zijn prachtig en het spel is van hoog niveau. Matthew Reys, Anna Maxwell Martin, Matthew Goode en Tom Ward zijn bekende namen uit Engelse kostuumdrama’s en weten hun karakters op een uitstekende manier te vertolken.

The Guardian zei in de recensie van de serie: ‘This dramatisation of PD James’s genre-twisting sequel to Pride and Prejudice is a wonderful mashup of period drama and whodunnit,’ en ik kan niet anders dan instemmen!

De serie is o.a. via Bol.com verkrijgbaar voor € 18,96.


Heb jij deze serie al gekeken? Wat is jouw favoriete film- of tv-bewerking van een boek?


IMG_3070

3 thoughts on “Death comes to Pemberley (de TV-serie)

Leave a Reply

