Pinspiration for an Afternoon or High Tea

Ik ben gek op thee, dat was wel duidelijk. Omdat ik ook een grote liefde koester voor eten in het algemeen en kleine lekkernijen in het bijzonder, heb ik mij altijd al zeer aangetrokken gevoeld tot het idee van afternoon of high tea. Lekker thee drinken met vriendinnen, kletsen en je ondertussen laven aan alle zoete en hartige hapjes. Ja, afternoon tea is zeg maar echt mijn ding …

IMG_1966

 Soesjes, eigen foto.

Samen met een vriendinnetje heb ik al eens zelf een high tea georganiseerd (zie hierboven). Voor onze moeders voor moederdag. We hadden hartige hapjes in de vorm van muffins met kaas en spinazie, wraps en sandwiches en zoete lekkernijen zoals soesjes, in chocola gedoopte aardbeien en een mango smoothie. Een andere high tea heb ik een keer voor mijn verjaardag gekregen. Samen met twee vriendinnen hebben we toen heerlijk achterover gezeten en genoten.

Omdat ik zo gefascineerd ben door het concept, heb ik al tientallen pins op Pinterest verzameld. Vandaag deel ik die en duik ik wat dieper in de materie van … thee. (Alle afbeeldingen die volgen zijn via Pinterest verzameld. De originele bronnen vermeld ik onder de afbeeldingen.)

Allereerst het verschil tussen afternoon en high tea. Ik wist het tot voor kort ook niet, maar klaarblijkelijk nemen de Engelsen hun thee zeer serieus. Zo serieus dat ze twee soorten ‘tea’ hebben. Ter verduidelijking een illustratie:

Afternoon en high tea

Bron.

Van wat ik uit verschillende teksten heb kunnen afleiden was high tea het gebruik dat als eerste is ontstaan. Het zou het avondeten van vooral de lagere klassen hebben vervangen (die aten vaak een grote, stevige en warme lunch). Het bestond uit thee met wat kleine hapjes, vooral ook hartig en waarschijnlijk niet zo luxe als hierboven in de afbeelding staat vermeld. High in high tea zou dan slaan op de hoge tafel waarop de thee werd geserveerd. Afternoon tea was het chique equivalent van de high tea. Het ontstond iets later en werd vooral in de hogere klassen genoten. Waarschijnlijk werd het toen ook low tea genoemd (naar de kleine en vaak lage tafeltjes waaraan het geserveerd werd) om het te onderscheiden van de high tea van de lagere klassen.

Foto's Internet-009

Anna Russell door onbekende kunstenaar, bron. Koningin Victoria door George Hayter, bron.

Het verhaal gaat dat Anna Russell, hertogin van Bedford (1783-1857), het idee van afternoon tea in het leven heeft geroepen omdat ze tussen lunch (luncheon) en diner (supper of dinner) trek kreeg. Om niet een hele maaltijd te nuttigen was het idee van thee met wat lekkers geboren. Ze was Lady of the Bedchamber van koningin Victoria, dus het idee verspreidde zich snel. Lunch was toen der tijd vrij licht en het diner werd vaak laat geserveerd, dus het idee het gat op te vullen was zo gek nog niet. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat afternoon tea vroeger ‘valt’ dan high tea, omdat het laatste dus een avondmaal vervangt. Afternoon tea is daarom ook lichter dan high tea.

Dit is maar een kleine introductie. Ik zou wel meer willen weten over het hele concept van tea als maaltijd in Engeland en heb mijn oog al laten vallen op Tea fit for a queen (zie hier) dat over de traditie van afternoon tea gaat. De Engelsen hebben toch een (voor Nederlanders waarschijnlijk) bizarre relatie met eten. Breakfast met ei, worst en bacon, lunch of juist brunch, elevenses … Je zou denken dat de Engelsen de hele dag door kunnen eten (en drinken …).

Maar goed, nu over naar inspiratie van Pinterest voor lekkere voorbeelden voor een bescheiden afternoon tea of een uitgebreidere high tea!

Blue berry

Mini Blue Berry Bakewell Tarts. Bron: BBC Food.

Ik ben zelf meer van de hartige hapjes, maar voor kleine stukjes taart of cake maak ik wel een uitzondering. Wat ik echt niet lekker vind zijn gekonfijte vruchten en laat dat nu net vaak in een Bakewell tart zitten … Deze mini cakjes hebben echter alleen een beetje jam in zich en een paar mooie blauwe bessen on top. Daar kan ik bijzonder goed mee leven en het ziet er natuurlijk ook wonderschoon uit.

Foto's Internet-001

V.l.n.r.: Lavender cake | Lavender cupcakes | Honey lavender macarons | Glazed lavender cakes.

De Engelsen hebben het idee van lekkernijen en decoratie naar een heel nieuw niveau gebracht. Kijk deze mooie lavendelcreaties toch eens! Als je het redelijk simpel wil houden, maak je een grote cake en snijd je die in plakken. Voor ingewikkeldere creaties waag je je aan de kleine cakejes of de macarons. Hmm …

Foto's Internet-002

V.l.n.r.: Raspberry tarts | Cheesecake raspberry tart | Raspberry crumble | Raspberry cream tart.

Oh, hmm, frambozen! Heerlijk. Ik hou van cheesecake en een kruimeltaart gaat er ook zeker goed in. De crumbles of taartjes kan je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil, door wel of niet voor kant en klaar deeg of cream te kiezen. Looks nice! Kies je voor een grote taart, dan is dat natuurlijk wel een pièce de résistance en moet je niet al te veel andere zoete dingen bij je afternoon tea serveren, maar als je voor kleine taartjes gaat kan je heel goed afwisselen!

Foto's Internet-003

V.l.n.r.: Mini Victoria sponge cakes | Victoria sponge cake | Jammie dodgers | Jammie dodgers.

Victoria sponge cake is een vrij klassiek onderdeel van een afternoon tea. Victoria scheen deze luchtige cake erg lekker te vinden, vandaar dat deze naar haar is vernoemd. Ook deze cake kan in het groot worden gemaakt (en prachtig worden gedecoreerd!) of in het klein worden geserveerd. Ligt aan de grootte van het gat in je maag tussen lunch en diner ;-). De jammie dodgers zijn ook erg klassiek en ze zien er echt heel mooi uit. Makkelijk ook om zelf te maken!

Foto's Internet-004

V.l.n.r.: Lavender scones | Basic scones | Blue berry shortcake | Raisin scones.

Wat echt niet mag ontbreken bij een afternoon tea, zijn scones. Zelf ken ik alleen de basic scones en scones met rozijnen erin, maar uiteindelijk kan je ook daar alle kanten mee op. Samen met een beetje clotted cream en jam of lemon curd (oh, lekker!) een heerlijke traktatie! In principe zijn basic scones niet overwegend zoet, de jam die je erop smeert maakt het een zoet hapje. Ook shortcake, hier boven in een versie met blauwe bessen, zijn een goede toevoeging aan je afternoon tea.

Foto's Internet-006

V.l.n.r.: Hartige soesjes | Hartige taartjes met zalm en dille | Sandwiches | Mini shepherd’s pie.

Ga je voor een echte, uitgebreide high tea dan kun je niet om een paar hartige hapjes heen. In dit geval ga je toch niet meer avondeten en zal je high tea erg uitgebreid zijn. Kom maar op met die hartige taartjes en sandwiches! Ik ben vooral geïntrigeerd door alle mini versies van shepherd’s pie en dergelijke: dat ziet me er toch een partij lekker uit! Hmmm. Hartige sandwiches zijn natuurlijk een snelle en makkelijke hartige optie. In principe kan je er alles op gooien, tot de restjes uit de koelkast (mits ze een beetje bij elkaar passen) aan toe.

Foto's Internet-005

V.l.n.r.: Melk en suiker | Schijfjes citroen | Lemon curd | Clotted cream.

Tot slot mogen clotted cream, lemon curd (en jam!), een paar schijfjes citroen en melk en suiker natuurlijk niet ontbreken. Het hele idee van citroen in je thee heb ik tot nu toe nog niet helemaal begrepen (het lijkt mij vooral heel erg … zuur), maar misschien moet ik het nog eens een kans geven. Melk en thee is voor mij wel echt al een vaste combinatie. Niet alle thee is lekker met melk (probeer alsjeblieft niet een witte of groene thee ermee te mengen!), maar het gaat prima samen met zwarte thee. Zelf geef ik niet om suiker: er is al genoeg zoets voorhanden met alle lekkere hapjes bij elkaar en suiker in mijn thee heb ik nooit lekker gevonden. Maar als je een echte high of afternoon tea geeft voor meerdere mensen, is het wel zo netjes om alles beschikbaar te hebben!

Foto's Internet-008

V.l.n.r.: Theekopje| Losse thee schenken | Theeset Theezakjes.

Een high tea of een afternoon tea is natuurlijk niet hetzelfde zonder thee. Hoewel er nu vaak ook champagne of andere (alcoholische) dranken bij een high tea worden geserveerd, hoeft dat voor mij niet zo. In Engeland wordt vaak zwarte thee gebruikt, zoals Assam, Darjeeling of Ceylon. Ook Earl Grey (zwarte thee met bergamotolie) wordt veel gedronken. Alle zwarte theeën zijn goed te combineren met een scheutje melk. Je kan losse thee gebruiken in een thee-ei, of de losse thee bij het schenken opvangen d.m.v. een zeefje. Veel gebruikelijker is echter nog steeds de losse theezakjes. Ze dan gewoon een pot heet water op en laat iedereen een thee naar smaak toevoegen!

Zo, dat was mijn pinspiration voor een Engelse afternoon of high tea. Ik hoop zelf nog eens een keer een echte Engelse afternoon én high tea mee te maken. Heerlijk lijkt me dat, zo op een herfstige of winterse namiddag. Ergens in Londen of juist een afgelegen stadje of dorpje. Ja, dat zie ik wel zitten. Ik zeg: tijd voor vakantie!


Wat vind jij een fijne eetgewoonte?


IMG_3070

One thought on “Pinspiration for an Afternoon or High Tea

Leave a Reply

