Tips voor second-hand shopping

Ik hou van rondsnuffelen. Of het nu op een rommelmarkt, in tweedehandswinkels of in andermans zaakjes (eh …) is: geef mij een excuus en ik haal het onderste uit de kan! Zeker voor boeken en interieurzaken vind ik het heerlijk om winkeltjes af te struinen die oude spullen verkopen. In Utrecht zitten een paar tweedehandszaken waar ik dan ook regelmatig even binnenloop! Want wat is er nu leuker dan dat ene mooie boek te vinden, bijna helemaal nieuw, en voor het schamele bedrag van € 0,50? 

IMG_2848

Ik denk dat ik vooral van de boeken ben, op tweedehands gebied. Natuurlijk snuffel ik daarvoor ook online op Marktplaats, maar vaak haak ik uiteindelijk toch af. Leuk, als je dat ene mooie boek kan vinden, maar vaak vallen de prijzen toch hoger uit dan in een tweedehandswinkel. Iemand die de moeite heeft genomen iets te fotograferen, al is het maar een snapshot van een simpel pocketboek, neemt meestal geen genoegen met € 1,00. Bovendien komen er dan vaak nog eens de verzendkosten bij.

Soms wil ik het wel eens doen, als ik een bepaalde versie heel graag wil hebben, als het boek niet meer te bestellen is (en de kans klein is dat ik er in een tweedehandswinkel tegenaan loop) of als ik meerdere boeken kan bestellen bij dezelfde persoon. Dan zijn de verzendkosten vaak te overzien. Zo heb ik dat eens gedaan bij het boek De hele Bibelebontse Berg, een boek dat via Bol.com niet meer te bestellen is en oorspronkelijk meer dan € 80,- kostte. Die € 7,- via Marktplaats waren een koopje … Of die keer dat ik twee boeken van Roald Dahl bij dezelfde persoon kon bestellen, waardoor de verzendkosten te verwaarlozen waren. Of dit prachtige exemplaar van The Wind in the Willows, waar ik al een tijd naar opzoek was. Tsja, dan is de keuze snel gemaakt …

IMG_2850

 Het heeft ook wat hè, zo’n gelezen exemplaar …

Maar goed, Markplaats biedt niet altijd uitkomst. Gelukkig kan ik mijzelf heel wat uurtjes verliezen door alle leuke tweedehandswinkels af te lopen die een stad of dorp (of gemeente) kent. Mijn ouders wonen zelf in een klein dorpje (waar ik ook ben opgegroeid) en zelfs daar hadden we een kringloopwinkel. Meestal zit die op een industrieterrein, waar genoeg ruimte voor opslag is. Toegegeven, dat is vaak niet de mooiste omgeving om even lekker te ‘winkelen’, maar je hebt iets buiten de steden vaak wel grotere kans op die ene mooie schat! Zo heb ik al meerdere malen leuke kinderboeken gevonden (met een harde kaft!), waar je elders toch snel het vijf tot tienvoudige voor neertelt!

IMG_2861

 Minoes door Annie M. G. Schmidt voor € 1,50, op Bol.com voor € 14,95 te koop.

Wat ze vaak doen is eens in de zoveel tijd de boeken aanprijzen voor € 1,00 per kilo. Vaak hebben ze door het jaar heen aparte prijzen voor verschillende soorten boeken (en natuurlijk afhankelijk van de staat waarin ze verkeren), maar met die acties kan je de boeken vaak voor nog goedkoper scoren. De tweedehandswinkel bij mijn ouders doet dat volgens mij een of twee keer per jaar, ik dacht sowieso ergens voor de zomervakantie. Dan gaat iedereen leesvoer inslaan voor de vakantie, dus dan wordt de winkel goed bezocht! Kijk dus uit naar dit soort acties, maar wees er dan ook op tijd bij. Voor je het weet zijn alle pareltjes zo weg!

Loop ook gewoon vaak even langs. In Utrecht zitten er een aantal tweedehandswinkels naast elkaar op de Oudegracht. Eens in de zoveel tijd loop ik daar langs en snuffel ik even binnen bij Krenten uit de pap (voor de leukste snuisterijen) en daar tegenover bij de boekenafdeling. Ik weet wat ik mooi vind en ik vind het niet erg om daar lang naar te zoeken, dat maakt het juist leuk!

IMG_2863

Een klein deukje in een hoek, maar voor de rest puntgaaf.

Ook handig van tweedehandswinkels of kringloopwinkels, is dat je zo nog eens een boek kan kopen wat je graag wil lezen, maar niet veel geld aan wil uitgeven en waar je niet al te voorzichtig mee hoeft om te gaan. Als je graag licht leesvoer hebt voor op vakantie, dan is dat natuurlijk een uitgelezen (haha!) kans. Dan is er geen probleem als je je boek per ongeluk in het zwembad laat vallen omdat je die leuk Griekse adonis net iets te lang in zijn chocoladebruine ogen keek … Of misschien wil je eens een klassieker uitproberen (Dickens? Austen? Tolstoj?) die je zonder pardon onderin je tas kan gooien. In beide gevallen is een boek uit de bibliotheek dan misschien niet zo’n strak plan, dus: hup naar Hans Tweedekans!

IMG_2843

Of misschien ben je als ik gewoon heel erg gek op oude boeken (jeugdsentiment!) of wil je ze gebruiken voor surprises, als cadeau (ik heb eens een nagenoeg nieuwe hardcover versie van Het land achter de kleerkast gevonden!) of wellicht ooit nog eens als … lamp?

Lamp (6)

Bron: Bobvilla via Pinterest.

Natuurlijk, er zijn grenzen. Vijftig cent is leuk, maar als er vieze vlekken opzitten of het boek is echt ernstig beschadigd, dan laat ik het links liggen. Ik hou van boeken en ik geef afdankertjes graag een nieuw thuis in mijn boekenkast (die bij nader inzien weer een beetje vol begint te raken), maar dan moeten ze nog wel een beetje in een goede staat verkeren. Dan blijf ik liever nog even doorzoeken naar een exemplaar. Ezelsoren en een beetje vergeelde pagina’s vind ik geen probleem, dat heeft wel z’n charme.

Ooit vertelde iemand mij eens een verhaal hoe hij, toen hij nog in Amerika woonde, vaak eens een winkeltje bezocht dat tweedehands boeken verkocht. Hij wist nooit precies wanneer het open was en het was dus ook nooit zeker dat de man die de winkel runde het boek had waar hij op dat moment naar opzoek was, maar later besefte hij pas dat dat juist het mooie eraan was. Hij heeft jaren gezocht naar een specifiek boek en in die jaren kwam hij andere prachtige boeken tegen. Nu kunnen we een boek binnen twee klikken vinden op internet en met nog een paar klikken ligt het morgen bij ons thuis. Dat is handig en ik zou ook niet zonder willen, maar ook niet zonder het struinen tussen rijen en rijen boeken die wachten op een nieuw thuis.

‘Every book, every volume you see here, has a soul. The soul of the person who wrote it and of those who read it and lived and dreamed with it. Every time a book changes hands, every time someone runs his eyes down its pages, its spirit grows and strengthens.’ – Carlos Ruiz Zafón, The Shadow of the Wind.


Wat is jouw ervaring met tweedehandswinkels? En wat is jouw grootste vondst?


Leave a Reply

