Matilda door Roald Dahl

Een paar dagen geleden kon je in deze blog zien dat ik nieuwe boeken had gekocht van Roald Dahl. Ze stonden al een tijdje op mijn lijstje om te lezen en eindelijk had ik ze gekocht. Ik kende de verhalen allebei wel, maar had ze eigenlijk nog nooit gelezen. Vandaag laat ik je weten wat ik van Matilda vond.

IMG_3024

Zoals ik in diezelfde blogpost al vertelde, vind ik dat kinderboeken zeer ondergewaardeerd worden. Naar mijn mening zijn de beste kinderboeken boeken die volwassenen ook leuk vinden om (voor) te lezen. Die zijn niet erg rijk gezaaid, maar Matilda is er daar wel een van.

Ik denk dat de meesten het verhaal van Matilda wel kennen. Matilda is een meisje die verschrikkelijke ouders heeft. Vooral omdat het ze niet minder kan interesseren hoe het met Matilda gaat. Matilda heeft een liefde voor lezen en dat kunnen haar ouders absoluut niet begrijpen. Haar moeder is heeft alleen oog voor bingo spelletjes en de tv. Zo veel zelfs dat ze het niet kan opbrengen om te koken en ze ‘s avonds kant-en-klare maaltijden in de magnetron opwarmt. De vader van Matilda is een corrupte autohandelaar wiens enige doel in het leven is om zo rijk mogelijk te worden alvorens in een warm land van zijn pensioen te genieten en om zo veel mogelijk mensen op te lichten. En natuurlijk om zijn zoon, die zijn zaak later zal overnemen, de kneepjes van het uitmelken … eh, het vak te leren.

IMG_3025

Matilda leest zich echter met de hulp van de lokale bibliothecaresse een slag in de rondte, zodat ze tegen de tijd dat ze naar school mag niet alleen volwassen boeken kan lezen, maar ook uitstekend kan schrijven en rekenen. Miss Honey, haar juf, herkent meteen haar talent en wil haar helpen door haar een paar klassen naar boven te laten plaatsen. Het gemene hoofd van de school, Mrs. Trunchbull, moet daar alleen niets van weten. Ze heeft een hekel aan kinderen en laat dat dan ook op de meest gemene manieren blijken. Ze is een echte tiran: iedereen, leraren incluis, is bang voor haar. Matilda ontdekt echter dat ze magische krachten heeft en besluit die in te zetten om de gemene Trunchbull voor eens en voor altijd uit hun leven te verjagen.

‘I know you are only a tiny little girl, but there is some kind of magic in you somewhere.’ – Miss Honey.

Het mooie van Roald Dahls manier van schrijven, is dat het nooit absurd wordt. De Trunchball gooit met leerlingen alsof ze traint op het onderdeel kogelstoten bij de Olympische Spelen en voert kinderen zoveel taart dat ze bijna barsten. Toch behoudt Dahl een soort kinderlijke verwondering in zijn schrijfstijl, waardoor je nooit denkt: ‘Ja, hallo!’ Hij heeft als een van de weinige schrijvers het gevoel van kind-zijn onthouden. Het is dan ook niet voor niets dat bijna alle slechte karakters uit zijn boeken volwassenen zijn. De helden en sterke karakters zijn bijna altijd kinderen. Miss Honey en Mrs. Phelps, de aardige juf en bibliothecaresse, zijn dan wel niet gemeen maar ze houden zich wel op de achtergrond.

‘It made me feel lovely’, Matilda said. ‘For a moment or two I was flying past stars on silver wings.’ – Matilda

IMG_3044

De tekeningen in Matilda zijn ook geweldig. Quentin Blake is echt een van mijn favoriete illustratoren en zijn tekeningen zijn voor mij echt onlosmakelijk verbonden met Dahls verhalen. Ze zijn ook erg in het oog springend: je herkend ze meteen.

Deze uitgave zou ik iedereen aanraden. Het is een prachtige hardcover met afneembare kaft en de nieuwe uitstraling (de versie is uit 2010) ziet er gewoon erg tof uit. Je kan dit boek voor € 15,99 hier online bestellen. Ik heb deze uitgaven nog niet in de boekhandels zien liggen, waarschijnlijk omdat dit de Engelse uitgaven zijn. Bol.com heeft bijna alle boeken van Dahl uit deze serie wel op voorraad, dus daar kun je wel je slag slaan. De prijzen lopen uiteen van ongeveer een tientje tot zestien, zeventien euro. Best een redelijke prijs! Misschien een leuk idee als cadeautje in het kader van de nationale voorleesdagen (21 t/m 31 januari)? Ga voor meer informatie daarover naar de website van Libris.


 Welke boeken van Roald Dahl zou jij nog eens willen lezen?


One thought on “Matilda door Roald Dahl

Leave a Reply

