Thee op z’n Engels

Zoals ik al eerder vertelde, ben ik altijd op zoek naar lekkere en goede thee. Want als je liters en liters thee op jaarbasis drinkt, kan je maar beter zorgen dat het goed is voor jou en de mensen die de thee verbouwen. Ik heb drie nieuwe smaken uitgeprobeerd die daarvoor zorgen!

IMG_3028

 Clipper thee in Lemon & Ginger

Thee van zowel English Tea Shop als Clipper zijn altijd Fairtrade en biologisch. Dat is mooi! Dus toen ik naast English Tea Shop ook het bekende logo op de Clipper thee voorbij zag komen, moest ik die natuurlijk proberen. Wat Clipper zelf zegt over hun Fairtrade visie:

‘We zijn behoorlijk trots op ons Fair Trade label. Het biedt onze theeboeren en hun omgeving een gezonde toekomst. Het Fair Trade systeem zorgt ervoor dat ze een eerlijke prijs krijgen voor hun thee, en dat de thee verantwoord verbouwd wordt. Samen met onze boeren streven we ernaar de omstandigheden voor iedereen te verbeteren, zodat ook de plukkers, sorteerders en inpakkers en hun families het beter krijgen.

De hele gemeenschap profiteert van het Fair Trade systeem. Wij betalen namelijk niet alleen een eerlijke prijs voor de thee, maar ook een Fair Trade bonus. Met die bonus kunnen de boeren investeringen doen in hun bedrijf of in lokale projecten zoals nieuwe wegen, scholen of medische voorzieningen. Daar gaat je thee toch een beetje beter van smaken als je het ons vraagt.’

Zeker weten! Ik geen rotzooi in mijn kopje thee, de boeren geen rotzooi in hun leven. Klinkt als een goede deal.

IMG_3033

 Naast de thee zelf, ziet de verpakking er ook uit om op te eten … eh?

IMG_3031

 Het mooie design van Clipper.

Clipper thee komt uit Engeland, uit Dorset, en is een nog vrij ‘jong’ merk. In 1984 richten Mike en Lorraine Brehme het merk op en beginnen ze met de verkoop van biologische Assam thee. Tien jaar later krijgen ze ook het Fairtrade label. In 1996 gaan ze voor het eerst groene thee verkopen. Ik denk dat groene thee, waar Clipper inmiddels meerdere soorten van verkoopt, een van de populairste theeën is! Tegen het eind van de vorige eeuw gaat Clipper hun thee ook in Engelse supermarkten verkopen, waardoor het bereik en de klantenkring natuurlijk snel veel groter kan worden. In Nederland kan je Clipper bij een wat grotere Etos in de schappen vinden (soms moet je even zoeken, maar vraag gewoon even waar hun theeassortiment staat!) en ook bij de grotere Albert Heijns. In 2009 komt Clipper met de nu bekende verpakking. Helemaal hip in een nieuw jasje! Sinds 2013 is Clipper in Nederland verkrijgbaar. Kijk vooral even op hun Nederlandstalige website (ook al zo mooi vormgegeven) als je meer wilt weten over Fairtrade en hun collectie.

Vastleggen in volledig scherm 16-1-2015 121033.bmp

De website van Clipper. Bron: clipper-teas.nl.

Clipper heeft onwijs veel verschillende soorten thee. Niet alle thee is bij Etos of Albert Heijn verkrijgbaar. Bij de Etos waar ik was hadden ze er een stuk of vier, vijf en de meeste waren groene thee.

Vastleggen in volledig scherm 16-1-2015 121316.bmp

Een aantal soorten van Clipper. Bron: clipper-teas.nl.

Clipper heeft kruidenthee, fruitthee, zwarte thee en groene thee. Ik heb de thee met citroen en gember. De ingrediënten zijn: citroengras, gember 15,5%, zoethoutwortel, citroenschil 12,5%, natuurlijk citroenaroma 3,5%, natuurlijk gemberaroma 1,5%.

IMG_3032

Ik vind het een heerlijke thee! Vooral nu het wat kouder is of als ik last van mijn keel heb. Dat komt waarschijnlijk door de zoethout. Bovendien is citroen en gember een erg lekkere combinatie. De laatste tijd merk ik vaker dat ik naar dingen neig waar gember in zit.

IMG_3055

In elke verpakking zitten twintig individueel verpakte theezakjes. Zo kan je er makkelijk een paar meenemen naar college, school of werk. De zakjes zijn echt precies goed voor één kop thee. Als je een hele pot wil zetten zul je er echt meer in moeten doen. Ik kan het weten, want dat heb ik natuurlijk geprobeerd. Je hebt er dan echt wel 2-3 nodig, afhankelijk van hoe groot de pot thee is die je zet. De thee is van nature vrij van theïne.

Andere smaken waar ik nu benieuwd naar ben zijn de Rozenbottel & Hibiscus, Pepermunt, Zoethout en Munt (!), Chai Groene Thee en Aardbei & Vlierbloesem. Ik hou niet van fruitthee, maar naar deze laatste ben ik toch wel erg benieuwd!

In de grotere Albert Heijns kan je Clipper vinden bij de rest van de thee. Ik heb deze Lemon & Ginger ook zien staan en volgens mij hebben ze nog twee tot drie andere soorten in het assortiment. Via AH online is Lemon & Ginger voor € 2,39 verkrijgbaar.

IMG_3034

Voor de rest kocht ik dus nog twee soorten van de English Tea Shop. Ik ging voor Earl Grey omdat ik dat al heel lang niet had gedronken en Happy Me, want die zag er zo vrolijk uit!

IMG_3047

Earl Grey.

IMG_3048

Ingrediënten.

Ook de thee van English Tea Shop is volledig biologisch en Fairtrade. In deze Earl Grey zitten de volgende ingrediënten: zwarte Ceylon thee, natuurlijke bergamotolie.

IMG_3051

IMG_3053

Ook in deze verpakking zitten 20 individueel verpakte theezakjes. Hiermee zet je wel gemakkelijker ook een hele pot thee, ook al zijn ze per kop bedoeld. Ik vind de thee erg lekker, vooral voor het einde van de middag als je iets ‘sterkers’ nodig hebt. Er zit dan ook theïne in. Ik weet niet meer precies hoeveel ik er in de Etos voor heb betaald, maar online liggen de prijzen tussen de € 2,59 bij AH online en € 2,99 bij de online drogist.

IMG_3039

Happy Me!

IMG_3040

Na Lemon & Ginger was ik het meest benieuwd naar Happy Me. Maar helaas ben ik er nog niet helemaal over uit bij deze thee. Dat komt misschien omdat ik hem iets te slap heb gezet (twee zakjes voor vier kopjes thee), dus waarschijnlijk moet ik het nog eens 1 op 1 proberen. De ingrediënten zijn: citroengras, appel, sinusappelschil, gemberwortel, kardemom, koriander, kaneel en goudsbloem. De thee ruikt wel erg lekker en het feit dat er geen theïne in zit maakt de thee erg geschikt voor het eind van de dag. Deze thee was wat duurder. Online kost hij € 3,49 via de online drogist.

Tea

Nou, ik kan in ieder geval weer even vooruit! Van de Earl Grey ga ik sowieso een grotere verpakking losse thee kopen zodra deze zakjes op zijn. Heerlijk! En ook de Clipper thee blijft een favoriet die ik weer opnieuw zou kopen als hij op is. De Happy Me thee ga ik opmaken, maar ik weet niet of ik hem opnieuw zou kopen. Misschien als ik hem sterker zet, dat ik nog van gedachten verander …


Wat is jouw favoriete thee? Welke theesoort zou jij nog wel eens willen proberen?


Leave a Reply

