Mijn Bunzlau collectie!

Zoals je afgelopen week kon zien in deze blogpost, verzamel ik Bunzlau. Bij ZININ kocht ik een nieuw ontbijtbordje. Al zo’n jaar of drie ben ik bekend met het servies. Ik zag het voor het eerst in een editie van Landleven (het tijdschrift), dat bij mijn schoonmoeder lag. Ik vond het een erg vrolijk, kleurig servies, en ik bleef de naam onthouden. Toen het Sinterklaas werd, zat Bunzlau nog steeds in mijn hoofd. Ik zette het veel omschrijvende ‘iets van Bunzlau’ op mijn lijstje, en ontving twee mooie grote mokken. Benieuwd hoe mijn collectie twee jaar later eruit ziet?

Vastleggen in volledig scherm 10-1-2015 122401.bmp

Nederlandse Bunzlau-website

Voordat ik je mijn collectie laat zien: neem vooral even een kijkje op de Nederlandse website van Bunzlau. Daar vind je allerlei informatie over het servies zelf, voorbeelden van de beschikbare decors, een overzicht van winkels die Bunzlau verkopen, recepten en de nieuwste aanwinsten.

Bunzlau
Bunzlau bevat zowel servies, Pools aardewerk, als textiel dat wordt gefabriceerd in Portugal. Ik heb zelf nog niets van de textielrange, maar des te meer van het servies! Dit Poolse servies heeft al een hele geschiedenis. Bunzlau vertelt zelf:

“Het verhaal van Bunzlau Castle begon in de Middeleeuwen, in het toenmalige Duitse grensplaatsje Bunzlau. Hier was het maken van gebruiksvoorwerpen van aardewerk een volkskunst. (…) Tegenwoordig wordt de uitstraling van het Bunzlau Castle servies bepaald door ontwerpers en kunstenaars die zijn opgeleid aan de Academie voor de Fijne Kunst in Polen. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp van de vele motieven die met de hand op het aardewerk worden aangebracht. Inmiddels is er een grote collectie voorhanden met borden, ovenschalen, bakvormen en niet te vergeten voorraadpotten en mooie dekschalen.” (bron: Bunzlau Castle historie)

Het servies is van aardewerk en is erg sterk. Ik heb het aan den lijve ondervonden, want ik heb wel eens wat laten vallen! Gelukkig op een tapijten vloer, want ik weet niet of ze een val op stenen ook zullen overleven … In dit filmpje wordt uitgelegd hoe het servies wordt gemaakt:

Wat zegt Bunzlau verder zelf over het servies?

“De behoefte aan eenvoud, authenticiteit en duurzaamheid is een trend die we in de hele wereld om ons heen op zien komen. We leven in een hectische samenleving en worden continu overweldigd door informatie en talloze digitiale communicatiemogelijkheden. Het is dan ook niet gek dat we juist nu weer verlangen naar rust en de simpele dingen van het leven. Een fijn huis en een mooie plek geven tenslotte een gevoel van geborgenheid en geluk. Dit is natuurlijk ook te vertalen naar Bunzlau Castle servies en textiel. Mooie voorwerpen die je koestert, waar je blij van wordt en die werkelijk je huis tot je “thuis” maken.”

Nou, daar kan ik mij helemaal in vinden!

Mijn collectie
Dan is het nu tijd voor mijn collectie! Voor zover ik het nog weet of het terug kan vinden, zal ik de decors onder de foto’s vermelden.

Home sweet home

Vanaf linksboven, met de klok mee: Ivy | Onbekend | Summer Wind| Campanula

De bovenste twee mokken waren de eerste items die ik kreeg, op de bewuste Sinterklaas. De Campanula mok heb ik van mijn vriend gekregen toen we in Antwerpen waren en de Summer Wind mok kocht ik zelf. Het zijn lekkere grote mokken, heerlijk voor thee, maar ik drink er ook melk uit. Ik ben een enorme theeleut, maar drink eigenlijk nooit thee uit glas. Ik vind een mok veel fijner! De mokken die ik heb zijn vrij groot, al bestaan ze volgens mij in nog een maatje groter.

Home sweet home-001

Een appelpot in Apple Blossom | Een suikerpotje in een onbekend decor

De appelpot kreeg ik voor mijn verjaardag of voor een andere Sinterklaas, dat weet ik niet meer precies. Ik heb hem al regelmatig gebruikt: gestoofde appel met een beetje suiker en kaneel is zo lekker! De suikerpot ernaast kreeg ik van mijn vriend. Het decor is volgens mij eentje die niet standaard in Nederland word verkocht. Ik dacht mij te herinneren dat het een decor was dat speciaal voor de Japanse markt was ontworpen. Mijn vriend kocht hem bij de Droom van Utrecht; zij hadden een kleine partij van dit decor kunnen krijgen.

Home sweet home-002

Een kom op voet in Blue Valentine | Een kleinere kom in een onbekend decor

De kom links kreeg ik van mijn schoonmoeder voor mijn verjaardag. Ik vind dit een erg leuk decor! Vrolijk en lief. Ik gebruik hem regelmatig voor yoghurt maar ook soep. De kom rechts kreeg ik voor Sinterklaas van een vriendinnetje. Ze had hem, dacht ik, gekocht op een kerstmarkt. Dit decor kende ik nog niet en ik kan het ook nergens op de site van Bunzlau terugvinden, dus ik denk dat het gaat om een wat ouder decor of een decor dat in principe alleen buiten Nederland verkocht wordt.

Home sweet home-003

Drie kleine bakjes in Double Delight | Blue Berry | Dragonfly

Het kleine bakje in het decor Dragonfly kreeg ik van mijn vriend nadat ik een symposium had georganiseerd en mijn bachelorthesis had verdedigd. Heel spannend, dus erg leuk dat hij mij een cadeautje had gegeven. Ik gebruik de bakjes vooral voor kleine borrelhapjes, maar je zou er bijvoorbeeld ook crème brûlée in kunnen maken. De andere twee bakjes kreeg ik van mijn ouders voor mijn verjaardag, zodat ik er drie zou hebben als mijn twee beste vriendinnen kwamen eten.

Home sweet home-004

Van linksboven met de klok mee: gebaksbordjes in Apple Blossom en Black Berry | vierkant schaaltje in Ballerina | een theezakjes schaaltje in Rosary | een thee-ei in Tender Twig

De gebaksbordjes gebruik in niet heel veel (zoveel gebak eet je niet als gemiddelde student), maar toch fijn om ze te hebben, voor het geval dat! Ik kreeg ze van mijn tante voor mijn verjaardag. Het vierkante bakje kreeg ik van de oma van mijn vriend en is ook echt een borrelbakje voor nootjes of iets dergelijks. Het hartvormige schaaltje voor theezakjes kreeg ik van mijn vriendinnetje toen we een dagje in Den Haag waren. Het thee-ei kocht ik tenslotte zelf, in een heel klein winkeltje in Kampen, waar ik toen met mijn moeder twee dagen was. Een mooie herinnering aan een leuk moeder-dochter uitje!

Home sweet home-005

Fleur Délicate | Blue Valentine

Dit zijn twee lunchborden. Ze zijn groot, maar niet enorm. Er zijn nog dinerborden die groter zijn. Met borden is het altijd een beetje tricky omdat er best een aantal ‘maten’ zijn die onderling niet erg veel verschillen. Ik durf dus nooit zomaar een bord te kopen zonder eerst op te meten hoe groot de borden zijn die ik thuis heb. Het bovenste bord, Fleur Délicate, kocht ik zelf nadat ik het onderste bord in Blue Valentine van mijn schoonmoeder kreeg voor mijn verjaardag. Het jaar erna kreeg ik de kom in Blue Valentine – ik zie een thema :-)!

Home sweet home-006

Drie ontbijtbordjes en een diep bord. Van linksboven, met de klok mee: Vine | Black Cat | Fresh Water | Campanula

Volgens mij heb ik deze drie ontbijtbordjes allemaal zelf gekocht. Het bordje in Campanula is de laatste aanwinst. Campanula vind ik een van de mooiste decors. Het bordje met het katje en de pootjes erop vond ik erg schattig. Volgens mij is het niet echt een decor wat makkelijk verkrijgbaar is, want in veel webshops kan ik het niet vinden. Het diepe bord kreeg ik van de oma van mijn vriend voor mijn verjaardag. Wij hadden thuis nooit van dit soort grote diepe borden, wel kleinere, maar ik vind het erg handig. Vooral voor het opwarmen van restjes in de magnetron. Er gaat niets zomaar overheen. Sowieso vind ik het erg handig dat je alles van het Bunzlau servies zo in de magnetron of de oven kan zetten!

Home sweet home-007

Theepot en theelicht in Tearose | twee eierdopjes en een lepel in onbekende decors en een lepel in Tearose

Tot slot nog twee eierdopjes en een lepel die ik van mijn ouders kreeg. De decors kan ik niet achterhalen, dus ik denk dat het wat oudere decors zijn. Het andere lepeltje is in Tearose, hetzelfde decor als de theepot en het theelicht dat ik zelf heb gekocht. Dat was een behoorlijke investering, maar zeer de moeite waard. Niets is gezelliger dan een grote pot thee zetten als je bezoek hebt, met een lichtje eronder om het warm te houden. Als je alleen thee drinkt is een grote pot niet heel handig, maar er bestaan ook kleinere versies en zelfs eenpersoons! Het plateau waar de theepot opstaat is volgens mij van de Wereldwinkel. Hij matcht wel een beetje met het servies!

Zo, dat was het! Ik heb ik een paar jaar toch een bescheiden collectie weten aan te leggen. Het meeste heb ik gekregen op een verjaardag of andere gelegenheid en bijna alles doet me denken aan een bepaalde gebeurtenis. Een uitje naar Kampen, Antwerpen of Den Haag, een verjaardag … Dat vind ik het leukste. Ik denk toch nog vaak terug aan die gebeurtenissen als ik theedrink of m’n boterham smeer! Inmiddels heb ook een voorkeur ontwikkeld voor bepaalde decors: ik hou van hele fijne decors zoals Campanula, Summer Wind en Black Cat. Maar ook iets grotere zoals Blue Valentine en Rosary en een kleurig decor als Double Delight kan ik erg waarderen!

Het gehele Bunzlau servies kan worden gebruikt in oven, magnetron, vriezer en vaatwasser. Er komen steeds nieuwe decors uit, dus houd de site goed in de gaten! Ik koop mijn Bunzlau zelf tot nu toe bijna altijd bij Droom van Utrecht. Online kan je Bunzlau o.a. kopen via La Don Don.


Kende jij Bunzlau al? Wat vind je ervan?


One thought on “Mijn Bunzlau collectie!

Leave a Reply

