Dille & Kamille

Een van mijn favoriete winkels is Dille & Kamille. Ik weet niet meer precies wanneer ik het ontdekte – volgens mij nog voordat ik in Utrecht studeerde. Ongetwijfeld heeft mijn moeder mij ermee bekend gemaakt: Utrecht was ‘haar’ stad, dus ze wist precies waar alle leuke winkeltjes en lunchtentjes zaten. Inmiddels weet ik meer van Utrecht dan mijn moeder, maar Dille & Kamille is nog altijd een grote favoriet!

IMG_2820

Dille & Kamille aan de Oudegracht 190-192

Wat Dille & Kamille zelf zegt over haar winkels:

De essentie: tijd nemen voor jezelf en je omgeving. Genieten van alledaagse dingen.
Het plezier van mooi servies, het gemak van keukengereedschap dat goed in de hand ligt, de verleidelijke geur van kruidenthee, de zachtheid van zeep. Een bijzonder accent op een alledaags product. Dat is wat het leven aangenaam maakt. Dat is Dille & Kamille.”

Een van mijn goede voornemens is om mijn tijd tussen werken en ontspannen goed te verdelen. Ik ben vaak ongemerkt nog bezig met zaken die mij stress geven, terwijl ik op dat moment gewoon even achterover moet leunen om te genieten van een kop thee en een fijn boek, of even een frisse neus moet halen buiten. De scheidslijn tussen werken/studeren en genieten van mijn vrije tijd is nooit echt heel groot geweest, maar ik ga daar nu meer naar opzoek.

Wat ik daarom zo fijn vind aan Dille & Kamille is dat ze dat als doelstelling hebben: tijd nemen voor jezelf en omgeving, genieten van alledaagse dingen. Dat lijkt heel gemakkelijk, maar is toch vaak een hele opgave. In een wereld die constant verandert en je min of meer dwingt om overal over mee te denken en een oordeel over te vellen, is tijd voor jezelf en die kleinere wereld om je heen, niet altijd meer vanzelfsprekend. Tijd nemen en genieten zit in veel dingen, niet alleen in een winkel zoals Dille & Kamille waar ik graag binnenloop, maar het is een makkelijk begin. Als ik in de stad ben om boodschappen te doen, loop ik liever even de Dille & Kamille in dan een drukke kledingwinkel. Ik hoef er niet eens wat te kopen – het tijdloze en klassieke assortiment en de rustige indeling werken an sich al kalmerend.

Oké, op naar de winkel zelf! Ik ben gek op hun assortiment. Ze hebben van alles: van keukengerei en bakvormen, tot een complete bestekset en van kinderspeelgoed- en boeken tot kaarsen, alles voor het aankleden van de tafel en thee. Soms kom ik er voor niets en ga ik ook met niets weg, maar veel vaker neem ik iets kleins mee waar ik blij van word: mooie kaarten, een zakje losse thee, een nieuwe kaars … Zo heb ik al een kleine collectie van Dille & Kamille opgebouwd. Bijvoorbeeld mijn klassieke rode weegschaal, handige maatlepels, en bestekset (serie ‘Porto) komen hier vandaan. Kijk hier mee naar mijn favorieten die ik nog niet in mijn bezit heb! (Klik op de namen onder de foto’s voor een verwijzing naar de website.)

Foto's Internet

Kookschrift ‘Pan’, € 14,95 | navulling, € 3,95

Het kookschrift heeft een ringband en 6 tabbladen voor soepen en voorgerechten, vlees en gevogelte, vis, groentegerechten, nagerechten en diversen. Ook fijn om te weten: kaft is uit MDF van FSC-hout en de afbeeldingen en tekst is gedrukt met milieuvriendelijke inkt. Er zijn 75 pagina’s om de lekkerste recepten op te schrijven en er is een navulling (50 pagina’s) beschikbaar. Afmetingen: 24 x 18,5 x 3,5 cm. Er is er ook in met zwarte accenten en een vis erop (deze is ook iets groter), maar deze vond ik wat vrolijker vanwege de lichtblauwe accenten.

Foto's Internet-001

Beginnend linksboven, met de klok mee: kaasmes met gevorkte punt voor halfharde kazen | kaasmes voor halfharde kazen | kaasmes/-bijltje voor harde kazen | kaasmes voor zachte kazen, € 14,95 p/s

Ik ben gek op allerlei soorten kaas. Heerlijk om aan het einde van een lange, drukke week te genieten van het weekend met een glaasje rode wijn of port in de hand en een kaasplankje binnen handbereik. Ik doe alles nu gewoon met een mes en dat werkt prima, maar deze zien er toch wel erg chique uit. En handig: zo snij je niet de ene kaas met een ‘vies’ mes van de andere kaas. Ik vind de beuken handvaten ook erg mooi, dat staat zo landelijk! En leuk voor als je mensen over de vloer hebt en het geheel eens extra wil aankleden …

Foto's Internet-002

Mulled pear & Spices | Rosemary & Thyme | Orange & Ginger, € 11,95 p/s

Ahhh, geurkaarsen! Zo heerlijk in de winter. Echt een ontspannend moment als je die aan het eind van de dag kan aansteken en kan genieten van … thuis. Ik heb al een paar keer gesnuffeld aan alle kaarsen en deze vond ik het lekkerste. Mijn favoriet is Mulled pear & Spices, maar Rosemary & Thyme en Orange & Ginger ruiken ook erg lekker. Ze bevatten ongeveer 20 cl, zijn 8,5 cm. hoog en hebben een diameter van 7 cm.

Foto's Internet-003

Katoenen plaid in ‘saliegroen’, € 69,95 | Winterthee, € 3,95 | Zakje lavendel, 3,25

Heerlijk zo’n groot plaid! Perfect om in weg te kruipen en weg te dromen. Het plaid is van katoen en is 130 x 170 cm. Als kleuromschrijving staat er saliegroen bij, maar ik vind het toch eerder een zachte tint blauw. Een beetje zoals de accenten op het receptenboek. Maar het is een mooie kleur, dus daar doen we niet moeilijk over. En als je toch van plan was om je in te nestelen, zet dan meteen een lekker kopje winterthee voor jezelf. Deze zwarte thee komt in een zakje van 75 gram, is biologisch en heeft de volgende ingrediënten: zwarte thee, gember, kardemom, sinaasappelschil, kaneel, natuurlijk aroma’s, rozenblaadjes, kruidnagel, bramenblad. Sounds goooood! Tot slot nog een lekker zakje lavendel, ze gaan per 70 gram. Te gebruiken in kleine zakjes tussen je kleren, nagerechten (!) en als kruidenthee (hmmm). Wat ook erg lekker is, is om gedroogde kruiden als lavendel in een hittebestendige kom te doen (niet het hele zakje, maar een paar scheppen), daar kokend water over te gieten en dan daarboven te stomen met een handdoek om je hoofd en de kom heen. Heerlijk ontspannend en vooral goed voor snotterende neuzen!

Foto's Internet-005

Beugelpot vierkant (2 l), € 5,50 | Inmaakkruiden (25 gr), € 1,95 | Keukentouw blauw/wit (ca. 110 m), € 3,95

Dille & Kamille heeft ook ontzettend veel dingen voor in de keuken, zoals inmaakpotten voor groenten of fruit. De inmaakkruiden (karwijzaad, mosterdzaad,  venkelzaad, laurierblad, pili pili en aluin) zijn voor bij ingemaakte groenten en met het leuke touw kan je je ingemaakte etenswaren opleuken! Ik vind dit fascinerend, maar veel verder dan jam maken zijn we thuis nooit gekomen. Misschien toch maar eens verdiepen in het inmaken …

Foto's Internet-006

Badhanddoek bio-katoen in de kleur celadongroen, € 14,95| Lippenbalsem met heidehoning (18 gr), € 6,95 | Bolkaars eucalyptusgroen, € 2,95

Als laatste nog een paar producten die je helpen om te ontspannen op die relaxte zondagochtend … een zachte handdoek van bio-katoen (70 x 140 cm en 500 gr/m²), een bolkaars om na te genieten van de warmte van je douche of bad en een lekkere lippenbalsem die je lippen de rest van de dag kissable houden. Ja, dat klinkt als een goed begin van de dag!

Zorg vooral dat je de website van Dille & Kamille even bezoekt en vergeet vooral niet binnen te lopen als je toevallig in de buurt bent (of ga er speciaal voor naar de stad!). Dille & Kamille zit in Utrecht, maar ook in Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Deventer, Enschede, Haarlem, Hilversum, Leiden, Middelburg, Nijmegen, Rotterdam en Zwolle.


Kende jij Dille & Kamille al? Wat zijn jouw tips?


Leave a Reply

