Peek-A-Book: Het geniale bommenmeisje

Na De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween van Jonas Jonasson gelezen te hebben, wilde ik erg graag zijn volgende boek lezen. Ik heb zo gelachen om De 100-jarige man! Ik vond het een heerlijk verhaal en heb het echt in een ruk uitgelezen. Jonassons nieuwe boek heeft ook al zo’n interessante titel. Benieuwd wat ik van De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje vond?

100 jarige man

 De 100-jarige man door Jonas Jonasson. (Bron: Bol.com)

Iedereen was behoorlijk enthousiast over De 100-jarige man, dus toen mijn vriend het boek had gekocht, heb ik hem meteen geleend toen hij het uit had. Geweldig! Erg vlot geschreven. Jonasson heeft een schrijfstijl die je meteen herkent en die ook bij Het geniale bommenmeisje aanwezig was. Sommige mensen vonden zijn boeken wat oppervlakkig, maar ik denk dat literatuur niet altijd zwaar en moeilijk hoeft te zijn. Het is minstens zo knap om een verhaal te schrijven wat de lezer constant geboeid houdt en wat je echt niet kan loslaten.

IMG_2908

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje door Jonas Jonasson.

Ik vind het soms best lastig om echt in een boek te komen, dat kost me best een aantal pagina’s. Je moet dus ook wel een beetje inspanning leveren als je gaat lezen. Maar als het goed is, is het verhaal zo goed geschreven dat je daarna echt wil doorlezen en eigenlijk niet wil stoppen.

Toch snap ik de kritiek ergens ook wel. Zeker bij Het geniale bommenmeisje, viel me op dat ik de luchtigheid waarmee Nombeko – de hoofdpersoon – omgaat met de situaties in haar leven niet echt herken. Soms is dat grappig, soms ook een beetje ongeloofwaardig. Ik bedoel: hoe rustig zou jij zijn als blijkt dat je per ongelijk een atoombom via de post hebt ontvangen in plaats van je favoriete gedroogde antilopevlees? Precies.

IMG_2905

Maar … Voor die kalme wijze waarop Nombeko haar leven analyseert en Jonasson je meeneemt in de meest vreemde wendingen, valt ook wat te zeggen. Misschien zouden we zo iets meer in het leven moeten staan. Niet onverschillig en ook niet alsof we zelf niets kunnen veranderen, maar wel minder gestrest en gefrustreerd.

Over naar de inhoud. Wederom is dit boek van Jonasson een ongelofelijk en fantastisch verhaal. Heerlijk hoe hij meerdere levens haast zonder moeite in elkaar lijkt te vlechten. Dat is denk ik zijn grootste kracht: het creëren en samenbrengen van de meest bizarre personages waardoor de rest van het verhaal haast vanzelf komt.

IMG_2906

Uitgeverij Signatuur

Ik vind het een erg mooi boek; ik zou het zeker aanraden of cadeau geven! Ik kocht het zelf bij de AKO, met cadeaubonnen zodat ik uiteindelijk maar € 2,45 kwijt was. Het boek is in de gebonden versie te koop in de meeste boekhandels en online via Bol.com voor € 19,95.


Heb jij al iets van Jonas Jonasson gelezen? Wat vond je ervan?


3 thoughts on “Peek-A-Book: Het geniale bommenmeisje

  1. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar dit boek! Eerst leek het me helemaal niets, maar toen ik de trailer voor de film zag, werd ik echt benieuwd. Fijne review! Binnenkort ook maar lezen 🙂 X

    Like

Leave a Reply

