Children’s Classics (1): van rupsen tot heksen

Als ik door een boekwinkel loop, blijf ik ook altijd even staan bij de afdeling met kinder- en jeugdboeken. Zoveel nieuwe boeken die ik niet ken, maar ook zoveel klassiekers die al jaren meegingen voordat ik ze las en die nu nog steeds populair zijn. Ze zijn onderdeel geworden van mijn opvoeding en die van vele anderen. Ook in de toekomst zullen ze nog veel kinderen doen griezelen, huilen, juichen en hardop lachen. In deze serie ‘Children’s Classics’ behandel ik iedere keer vijf kinder- en jeugdboeken die je meteen terug doen denken aan vroeger.

We trappen de serie af met een van de kinderboeken die ik pas tegenkwam en waarvan ik bijna spontaan een langgerekte ‘Ooooh!’ mijn mond liet ontsnappen. Ik kon me nog net inhouden …

Rupsje NooitgenoegRupsje Nooitgenoeg in de 1994 versie (bron: Bol.com)

Rupsje Nooitgenoeg – Eric Carle (3+)
Wie kent hem niet? Rupsje Nooitgenoeg die zich iedere dag door de lekkerste dingen heen eet, om zich uiteindelijk te transformeren tot een vlinder. Misschien dat hier mijn fascinatie voor lekker eten vandaan komt? Omdat ik een jonger broertje heb (we schelen ongeveer vier jaar), heb ik nog wel wat herinneringen aan deze boeken van héél lang geleden. Dit zal later een van de eerste boeken zijn die ik aan mijn kinderen ga voorlezen!

IMG_2843

De 1972 versie van Pippi Langkous gaat aan boord. Zie uitgeverij Ploegsma | Bol.com.

Pippi Langkous – Astrid Lindgren (3-12)
Bij ons thuis stonden de drie boeken van Pippi die ooit van mijn moeder waren geweest: Pippi Langkous, Pippi Langkous gaat aan boord en Pippi Langkous in Taka-Tuka land. Die beduimelde, oude exemplaren heb ik met heel erg veel liefde verslonden. Ik vond de verhalen fantastisch. Pippi spreekt denk ik erg tot de verbeelding: een sterk meisje dat zonder haar ouders een heel eigenzinnig leven leidt en niet alleen sterker, maar ook slimmer dan de meeste volwassen mensen om haar heen is. Pippi is voor mij dan ook echt de Pippi die Carl Hollander tekende: gek, eigenwijs en met sproetjes en gekke puntschoenen. Ja, deze boeken zijn een ware schat voor mij!

De Kleine Kapitein

De Kleine Kapitein in de 2005 versie (bron: Bol.com)

De Kleine Kapitein – Paul Biegel (10-12)
Het mag wel duidelijk zijn dat ik fan ben van de tekeningen van Carl Hollander, want ook De Kleine Kapitein heeft hij van prenten voorzien. Het deed me vroeger een beetje denken aan Peter Pan en aan Pippi. Net als Pippi is de Kleine Kapitein jong en zonder ouders en net als Pippi en Peter gaat hij met een klein gezelschap op reis en komt hij op de wonderlijkste plekken. Een betoverend boek dat ik eigenlijk nog wel eens zou willen lezen!

IMG_2726

Paulus de Boskabouter – De Hooikooi. Zie uitgeverij Meulder | Bol.com

Paulus de Boskabouter – Jean Dulieu (10-12)
Ah, Paulus! Wat heb ik veel plezier beleefd aan deze verhalen! Qua verhaalstijl lijkt het een beetje op Olivier B. Bommel, met plaatjes boven aan de pagina en het verhaal uitgeschreven eronder. Een soort chique versie van de strip. Paulus de Boskabouter is meer een kinderboek dan de verhalen van Bommel en Tom Poes. Wat heb ik gelachen om de vreselijke ‘toverkol’ Eucelypta en haar hulpje, de gewichtige Oeroeboeroe en de lichtelijk gestoorde Gregorius. Nu nog steeds leuk om te lezen …

IMG_2841

Toveren met de boze heks. Uitgeverij LemniscaatBol.com

De boze heks-serie – Hanna Kraan (6-12)
De boeken van de boze heks heb ik bijna stuk gelezen. Bijna dan, want ik was erg zuinig op mijn boeken. Nog steeds vind ik de verhalen van Hanna Kraan behoren tot de beste kinderboeken die Nederland rijk is. De leuke karakters (de slimme haas, de bange egel, de gewichtige uil en natuurlijk de heks die toch niet altijd zo boos is) en het bos waarin ze wonen komen echt tot leven. Hoe vaak heb ik niet in een deuk gelegen vanwege een nieuwe uitbarsting van de Boze Heks? Oeioeioeioeioeioeioei! Berg je maar snel!

Dat waren de eerste vijf boeken uit deze Children’s Classics! Duik snel zelf eens in die verstofte stapel boeken op zolder en ga terug naar je kindertijd … En onthoud:

“Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” – C. S. Lewis


Wat zijn/waren jouw favoriete kinderboeken?


One thought on “Children’s Classics (1): van rupsen tot heksen

Leave a Reply

