Wanderlust in a frame

Al onze vakantiefoto’s staan tegenwoordig online of wachten op onze harde schrijf tot we ze in een verloren uurtje opzoeken om in gedachten terug te gaan naar de zomerse hitte, avontuurlijke reizen en serene stilte van vorige reizen. Veel leuker is het om die foto’s natuurlijk af te drukken en in te plakken of online een fotoalbum van te maken. Een bewonderenswaardig plan, maar erg tijdrovend. Tot de tijd zich aandient dat je daar voor kan gaan zitten (in de vakantie misschien? O nee …), is dit misschien een leuk alternatief!

IMG_2803

 Wanderlust in a frame

Ik kwam volgens mij op het idee vanwege een pin op pinterest. Ik kan mij in ieder geval herinneren dat het een vierkante, witte lijst was, met daarin hartjes van plekken waar je bent geweest. Ik heb er eerst een gemaakt voor mijn vriend, met plaatsen waar we samen zijn geweest en mooie herinneringen aan hebben. Dit is een lijst die ik daarna gemaakt heb om bij mijzelf op te hangen. Naast plekken waar ik samen met mijn vriend ben geweest, staan er plekken op waar ik met vriendinnen op vakantie was en zelfs nog van heel vroeger met mijn ouders. Het zijn de plekken die het eerst in mij opkwamen (want ze pasten er lang niet allemaal op).

IMG_2804-001

 Krakau| Madrid | Kopenhagen | Leningrad (Sint-Petersburg) | Antwerpen

Je kan natuurlijk kaarten op internet opzoeken en die dan vervolgens uitprinten, maar het is leuker om een oude atlas te kopen bij een kringloopwinkel. Er ligt altijd wel een grote stapel en je bent er maar een paar euro aan kwijt (dan is het ook niet zonde om erin te knippen). Vervolgens zoek je de steden, plaatsen en dorpen uit waar je bent geweest, tekent ze af en knipt ze uit. Check altijd even welke kaart aan de andere kant is afgedrukt; voor je het weet knip je dwars door Barcelona terwijl je Parijs aan het uitknippen bent!

IMG_2805

Barcelona | Antwerpen | Verona | Florance | Caïro

Meestal zitten er meerdere kaarten van een land of deelgebied in de atlas, dus je hoeft niet al je Franse vakantiebestemmingen van één kaart te halen. Mijn atlas was, zoals je misschien kunt zien, vrij oud, want in plaats van Sint-Petersburg stond daar nog de oude naam Leningrad. Maar dat heeft ook wel z’n charme … Wat betreft de vorm heb ik eerst een sjabloon gemaakt van een stuk karton. De vorm heb ik gemaakt door het dubbel te vouwen en één kant van het hartje te tekenen en uit te knippen. Op die manier heb je een symmetrische vorm. Natuurlijk kan je net zo goed een driehoek, vierkant of cirkel gebruiken, maar een hart vond ik wel toepasselijk vanwege alle mooie herinneringen.

IMG_2807

I look behind me and I see there’s just me and the wanderlust – Mark Knopfler

De lijst heb ik ook bij de kringloop vandaan. Dat was nog even zoeken (in Utrecht moet je er snel bij zijn), maar uiteindelijk vond ik deze mooie, verweerde lijst die goed paste bij de kleur van de hartjes. Dan is het alleen nog maar een kwestie van een mooie achtergrond zoeken (ik koos voor een crème kleurig stuk stevig karton) en daar de uitgeknipte hartjes op plakken. Ik deed dit met een soort lijmdruppels die je kant en klaar bij een hobbywinkel kan kopen. Één zo’n druppel plakte ik in het midden achterop. Op die manier krijg je geen gekke bobbels en lijkt het alsof de hartjes iets loskomen van de achtergrond. Een stukje dubbelzijdige tape werkt ook prima. Als je een 3D lijst hebt, kun je natuurlijk nog meer met dat effect spelen.

Het enige wat je dan nog moet doen is reizen! Als je een grote lijst uitkiest, kan je iedere keer een nieuwe stad uitknippen als je terugkomt. Dan vult de lijst zich vanzelf. Erg leuk om een lijst cadeau te doen aan je vriend of vriendin, met alle plaatsen die jullie samen hebben bezocht. Een persoonlijk cadeau, waar je nog lang met een glimlach naar kan kijken …


Welke plekken zou jij uitkiezen om op te plakken? En waar wil je nog naar toe?


Leave a Reply

