Slee als sidetable

Toen ik jong was (en de winters in Nederland nog wit en koud), hebben mijn broertje en ik heel wat uurtjes buiten in de sneeuw gespeeld. Omdat we in een vrij waterrijk gebied woonden en vlak bij een dijk, sjeesden we al snel over ijs en roetsjen we om het snelst naar beneden. Maar helaas, die kindertijd is over en ook de dikke pakken sneeuw lijken niet echt meer vanzelfsprekend voor een Hollandse winter. Gelukkig kan je nog veel meer moois doen met die oude, Hollandse slee …

Sidetable (1)

Een oude slee als sidetable (bron: Grey Stables)

Een jaar of wat geleden ontdekte ik Pinterest. Ik kende het wel, maar ik had het nog niet zoveel aandacht gegeven. Tot ik op een luie middag toch maar eens op ontdekkingstocht ging. Ik tikte wat interieur en DIY zoektermen in en een paar uur verder was ik verkocht. Fantastisch om andere creatieve creaties te zien en inspiratie op te doen voor eigen projecten. Een van de eerste afbeeldingen die ik meteen pinde op mijn eigen bord was er een van een slee die iemand had omgetoverd tot een sidetable.

De afbeelding gepind op mijn bord, bleef dit idee in mijn hoofd rondspoken. Ik heb zelfs een aantal keren marktplaats afgestruind op zoek naar een mooie houten slee. Die zoektochten liepen op niets uit. Tot mijn vader tijdens een opruimwoede (overigens een nieuwe ontwikkeling …) zei dat hij onze oude slee wilde wegdoen. Ho, stop! Die pikte ik toch even netjes in. Daarna gingen er nog een paar weken overheen voor ik daadwerkelijk de slee omtoverde tot een tafeltje, maar het resultaat mag er zijn!

IMG_2792

 In volle glorie!

De slee-sidetable van Pinterest zag er wel iets meer fancy uit dan die van mij. Hij was langer (en de sidetable dus groter) en was nauwelijks gebruikt of misschien wel nieuw. Deze slee was kleiner en is jaren lang met veel plezier door mij en mijn broertje gebruikt, dus aan de onderkant (of voorkant van het tafeltje) is dat duidelijk te zien. Maar dat heeft natuurlijk ook wel wat.

IMG_2793

Oh, memories …

Het enige wat ik heb gedaan is twee houten plankjes gezaagd. Je kan ze op veel verschillende manieren zagen, bijvoorbeeld met twee hoekjes eruit aan de voorkant, waardoor het plankje iets groter is, maar dat was iets te lastig voor een beginneling met decoupeerzaag in de hand. Ik heb de spijlen van de slee gevolgd, waardoor het plankje geen rechthoek werd, maar twee schuine zijkanten had.

IMG_2794

Gezellig de kaarsjes aan!

Nadat ik ze had opgemeten en uitgezaagd, gumde ik de potloodlijntjes die waren blijven staan uit, en schuurde ik de randen  op zodat ze mooi glad waren. Het hout van de plankjes is lichter dan de slee, maar het was niet storend. Misschien dat ik ze ooit nog ga verven, maar voor nu ziet dit er prima uit!

IMG_2798

De plankjes rusten op de spijlen van de slee. Je kan ze nog vastspijkeren of eventueel lijmen, maar dat was bij mij niet nodig. De plankjes klemden een beetje (door het enthousiaste gebruik waren de latjes niet allemaal meer even recht), dus na een ferme tik zaten de plankjes stevig genoeg.

Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is je nieuwe tafeltje decoreren. Ik heb er kaarsjes opgezet – een beetje licht in donkere tijden is altijd fijn – maar je kan er ook mooie boeken opleggen of een bos bloemen op zetten. Het is een leuke sidetable om ieder seizoen weer iets anders aan te kleden!

Eigen foto's-002

And now it’s time for tea!

Het heeft toch wel wat om jeugdherinneringen op een subtiele manier als deze terug te laten komen in je huis. Nu heb ik alleen geen slee meer om te gaan sleetje rijden, mocht er toch nog een pak sneeuw vallen …


Heb jij je wel eens gewaagd aan een Pinterest knutsel/klus idee?


3 thoughts on “Slee als sidetable

Leave a Reply

