It’s A Classic! | Emma door Jane Austen

In It’s A Classic! behandel ik iedere keer een klassieker uit de wereldliteratuur. Dit keer is dat Emma door Jane Austen. Dit boek kan met recht een klassieker genoemd worden! Weten wat ik ervan vindt?

IMG_2710

Emma stond al een aantal jaar op mijn lijstje om te lezen. Pride & Prejudice en Sense & Sensibility had ik al eens gelezen, maar op een of andere manier had ik nooit de aandrang de andere boeken ook te lezen. Misschien was mijn eerste honger naar Austen’s boeken al gedeeltelijk gestild door de vele televisie- en filmadaptaties die ik had gezien …

Eigen foto's-001

Zowel de filmadaptatie met Gwyneth Paltrow (1996) als de serie met Romola Garai (2006) waren erg goed.

Hoe dan ook, een paar maanden geleden begon ik dan toch in het boek. Jep, je leest het goed: maanden. Het heeft me behoorlijk wat tijd gekost om door de 341 pagina’s tellende roman te komen. Niet eens omdat ik er niet door kon komen, maar eigenlijk vooral – ashamed to admit it – vanwege tijdgebrek. De colleges waren weer begonnen en na negen maanden studieloos door het leven te zijn gegaan, was het behoorlijk inkomen. Daar kwam bij dat het studeren de eerste maanden ook om andere redenen niet vlekkeloos verliep. Helaas, maar waar. Emma heeft me dus al die tijd vergezeld, vooral in de late uurtjes voor het slapen gaan (waar ik iedere keer na een kwartier mijn ogen voelde dichtvallen). Je begrijpt, dat heeft me nogal wat avonden gekost.

IMG_2713

Maar … ik heb er van genoten. Bijna iedere avond, hoe ellendig ik me ook voelde, pakte ik toch weer even mijn eReader om een stukje te lezen. Ik vond het een erg fijn boek en ik kan mij voorstellen dat Austen bijzonder veel plezier heeft gehad in het creëren van Emma. Omdat ik al de film met Gwyneth Paltrow (1996) en de vierdelige televisieserie met Romola Garai (2006, aanrader!) had gezien, bleef ik die constant vergelijken met het boek. Net als met Pride & Prejudice (2005), vond ik dat de film en de serie erg trouw bleven aan het boek. Erg leuk om hele dialogen uit het boek te ‘herkennen’ van de film.

IMG_2714

Uit!

Anders dan met Pride & Prejudice, waarbij ik de films na het lezen van het boek pas keek, had ik al een beeld bij Emma voor het lezen. Of nou ja, beeld … zeg maar gerust een vrij gedetailleerde kijk. Maar net zoals ik van Gwyneths en Romola’s Emma ging houden, ging ik ook van Austen’s Emma houden. Ze is geestig, ad rem, liefdevol, soms een beetje arrogant en bazig en af en toe erg eigenwijs. Haar overpeinzingen zijn heerlijk om te lezen.

Tegelijk geeft dit boek inzicht in de Engelse maatschappij, zo’n twee eeuwen terug. Met haar eeuwige koppeldrang toont Emma dat het voor sommigen onmogelijk is om te trouwen, omdat ze eenvoudig weg van verschillende standen komen. Uiteindelijk eindigt ieder met zijn ‘gelijke’: de rijke Emma met de rijke(re) Mr. Knightley, de gracieuze Miss Taylor met Mr. Weston, Harriet Smith met Mr. Martin en de omhooggevallen Mr. Elton met zijn arrogante Mrs. Elton. Iedereen krijgt zijn ‘deel’. Eigenlijk trouwt alleen Miss Taylor (iets) boven haar stand.

Dan nu mijn favoriete quote:

“Emma’s colour was heightened by this unjust praise; and with a smile, and shake of the head, which spoke much, she looked at Mr. Knightley, – It seemed as if there were an instantaneous impression in her favour, as if his eyes received the truth from her’s, and all that had passed of good in her feelings were at once caught and honoured. – He looked at her with a glow of regard. She was warmly gratified – and in another moment still more so, by a little movement of more than common friendliness on his part. – He took her hand; – whether she had not herself made the first motion, she could not say – she might, perhaps, have rather offered it – but he took her hand, pressed it, and certainly was on the point of carrying it to his lips – when, from some fancy or other, he suddenly let it go.” (263)

Ik heb mijn epub bestand van Gutenberg gehaald. Project Gutenberg is een initiatief dat bepaalde klassieke werken beschikbaar stelt. Het gaat om boeken waar het auteursrecht al van is verlopen; ze zijn dus gratis te downloaden. Emma vind je hier.


Heb jij Emma al gelezen of een film/serie gezien? Wat vond je ervan?


2 thoughts on “It’s A Classic! | Emma door Jane Austen

Leave a Reply

