Anita Jeram kaarten

Een van mijn favoriete kinderboeken was vroeger Raad eens hoeveel ik van je hou/Guess how much I love you door Sam McBratney en met tekeningen van Anita Jeram. Het lieve verhaal en de betoverende tekeningen … zelfs nu vind ik het stiekem nog heel leuk. Toen ik daarom tegen deze kaarten van haar aanliep, kon ik niet anders dan ze meenemen!

Heus, ik kon er niets aan doen. Voor ik het wist lagen ze op de toonbank, en voelde mijn portemonnee weer wat lichter. Tsja …

IMG_2762

Begin dit jaar kwam ik voor het eerst weer in aanraking met Anita Jeram. Ik bezocht samen met mijn vriend Antwerpen en tijdens een van onze wandelingen door de stad kwamen we in een klein winkeltje terecht dat wenskaarten en schilderijen verkocht. Ik heb geen flauw idee meer hoe het heet, helaas. Daar zag ik hele mooie kaarten staan en ze kwamen met vaag bekend voor. Toen ik de bekende hazenoortjes zag, wist ik echter meteen waar ik die eerder had gezien! Natuurlijk nam ik een paar kaarten mee naar huis.

Thuis gekomen heb ik, met de informatie achterop de kaart, meteen gezocht naar verkooppunten in Nederland. Maar helaas, de website van Two Bad Mice (de uitgeverij), was vrij onduidelijk. Via via kwam ik wel op een boekhandel in Amersfoort die ze zou kunnen bestellen in Engeland, maar dat was me toch eigenlijk iets te veel gedoe. Bovendien vind ik het heerlijk om kaartenbakken af te struinen en dan is bestellen toch iets minder romantisch …

Gelukkig was ik afgelopen week in Den Haag. Ik moest naar de Koninklijke Bibliotheek om een bulk boeken op te halen voor mijn thesis. In hetzelfde gebouw zat het Kinderboekenmuseum. En net toen ik de KB in wilde lopen, viel mijn ook op de kaarten die voor het museum stonden. En ja hoor, daar stonden ze te pronken! Ik blij, meteen het plan omgegooid en eerst alle kaarten uitgezocht.  Uiteindelijk nam ik er acht mee. Eentje heb ik al verstuurd, dus die staat niet op de foto’s.

IMG_2740

 Bee with me | You, me, and the stars | Some bunny to love door Anita Jeram

IMG_2737

 A good hiding place | That’s nice deer! | Weeee! | Snow Angels door Anita Jeram

IMG_2738

 Kerstkaarten!

De kaarten waren € 1,95 per stuk (volgens mij heb ik in Antwerpen € 2,25 p/st betaald!), dus niet duur. Helemaal niet omdat je er een prachtige enveloppe bij krijgt en twee stickers voor het adres en de afzender. De kerstkaarten hebben een donkergroene enveloppe met sterretjes, de gewone kaarten een groene.

IMG_2736

IMG_2735

Awww!

IMG_2744

Veilig opgeborgen in mijn Writing Set van Paperchase

IMG_2745

De grootste uitdaging is nu om de kaarten daadwerkelijk te gaan schrijven en op te sturen. ‘t Liefst wil ik ze allemaal houden! Misschien de volgende keer als ik bij de KB ben nog maar wat kaarten meenemen …

Ik kocht de kaarten bij het Kinderboekenmuseum in Den Haag, Prins Willem-Alexanderhof 5 (vlak bij het station). Het museum is alle dagen van de week open (kijk wel even op de site voor de openingstijden).


Kende jij Anita Jeram al? Welke dingen doen jou terugdenken aan je kindertijd?


Leave a Reply

